Thursday 4 June 2015

ketereh... gajus...kita godeh2 sikit pasal subjek ni.

bismillah

Teringin lak nak citer pasal tumbuhan ni...Mungkin ramai yang dah tahu atau pernah tengok...tapi saya percaya ramai gak yang tak tahu asal usul tumbuhan ni...why not we just share the knowledge...it's for free anyway..

Nama botani pokok ni ialah Anacardium Occidentale...dari segi Etymology nya Anacardium ni bermaksud buahnya yang seperti jantung...inverted heart...Ana tu maksudnya upwards...Cardium tu jantung...macam tu la kisahnya...menarik gak kan..

Malaysia ni kira antara salah satu daripada 12 negara sebagai Pusat Biodiversity di dunia...Kita ada 12 ribu speses tumbuhan berbunga termasuk la gajus ni. Memang la negara kita mempunyai Hutan Hujan Tropika di antara yang tertua di dunia...jutaan tahun gak la wei..Bukan calang2 ...kita sangat bertuah dok lam negara kita ni...Malaysia Tanah Air ku..


Kalau di sebelah Kelantan tumbuhan ni di kenali sebagai Ketereh atau Ttere...sementara di Terengganu di panggil Jambu Golok dan di sebelah pantai barat di panggil gajus atau janggus...Macam2 nama ada sebenarnya..kajus, janggus, kanjus, janggar, jambu monyet... 

Negara2 lain di dunia yang dok tanam pokok ni banyak gak la..di antaranya negara di benua Afrika, Brazil, Haiti, Mexico, Panama, Peru, Thailand, Venezuela, Trinidad, Vietnam dan lain2 negara Amerika Latin di kawasan Khatulistiwa...Hebat pokok ni...

Ada nama tempat pun yang di abadikan sempena pokok ni..tak caya...haa..tengok ni....





Tumbuhan ni rupanya terdapat di serata dunia dan sangat popular sebagai sumber makanan...Pokok ni kira ajaib gak la..leh di guna dari batang, pucuk, buah dan biji...Pelik gak ni tapi berapa ramai yang tau fasal  ni..Mungkin ramai tak tau kehebatan nya...Ok ...meh sini kita godeh2 dan berkenalan dengan pokok yang spesel ni.

Masa lawatan tapak kat Terengganu baru ni, ada ternampak la pokok gajus tua ...Tinggi gak la..lebih 30 kaki kot...Saja la saya tengok2..Banyak buah yang jatuh, takde pun orang pungut...Dah takde nilai la pun...Saya pun teringat masa saya kecik2 dulu..memang suka sangat la makan buah ni sambil dok lastik burung.

SM: Buah ni jatuh tak dok orang ambik pun ye..?

PC/Pakcik Cendering: Budak2 lo ni tak reti dah makang buah ni...

SM: Kita dulu2 dok besar bawah pokok ni la...

PC: Ho ye le la...sebenornya bagus buah ni tapi dah tak dok orang ambik peduli..banyok la buah2 hok doh making pupus ni pung...

SM: Sayang kan kalau budak2 sekarang tak ambik peduli... satu ari jadi sejarah la...

PC: Pak cik pung dok makang doh...Pakcik bedal McD dengang Kfc..

SM: Canggih gak la tu...hebat orang2 Cendering ni ya...hahaha...

PC: Anok cucu yang bawa balik...dulu dok leh nak telang pun..le ni patang jupe laaa...

SM: Pucuk ni tak makan dah ke?

PC: Kfc lagi sedap...dok rok cetong makang ulang2 gini...hihiii.

SM: Adoooi..ya tak ya gak la...



Macam saya citer kat atas tu la, masa saya kecik2 selalu la saya dengan kawan2 dok lastik burung kat pokok ni...Burung memang suka makan buahnya yang masak...Bukan burung je suka, binatang lain pun suka termasuklah kita yang bernama manusia ni sekali...Kiranya masa dapat di putar kembali alangkah indahnya...Teringin nak berpatah balik jadi kanak2 seperti sewaktu waktu dahulu...Hmmm...mana mungkin..


Buah gajus ada dua jenis...Satu warna merah muda dan satu lagi warna kuning..Yang warna merah ni pucuknya warna kemerahan dan yang kuning pucuknya warna hijau muda...Tu kira macam speses yang sama cuma jenis lain2...Macam manusia gak la...Ras sama cuma beza etnik je..Cam tu la kot.



Buah nya selalu kita makan dengan garam...Memang banyak air...very juicy..Rasa kelat2 sikit gitu la..Ada orang wat acar buah ni..Pucuknya pulak...hmmm..memang antara ulam yang terbaik kegilaan ramai penggemar pucuk2 ulaman...Orang tua2 cakap bagus untuk cuci organ dalaman..untuk detox pun ye...Tu kalau selalu amalkan leh awet muda...Sapa tak nak awet muda wei...umur 60 pun nampak macam 40 tahun...


Kulit pokok ni...bark..boleh wat ubat..Kalau ada kudis atau kaki merekah...ambik je getah bark tu apply kan tempat yang bermasalah tu...in sha Allah leh baik...Arwah bapa saya yang ajar saya cam ne nak  guna getah tu..Tapi kena  hati2 kalau makan buahnya...Ada getah kat biji nya tu...Kalau kena kat mulut dan tak basuh betul2 leh birat mulut..birat tu cam ada tumbuhan kecil boleh jadi cam luka ...gitu la... biasa nya kat juring bibir mulut.



Sempoi kan buah ni...Sekarang ni memang biji gajus ni harga dah mahal..Dulu ada Jabatan Pertanian tanam kat Sungai Ular Pahang..tapi tak menjadi sangat..entah nape?..Walhal ada demand satu dunia...yang banyak nya sekarang datang dari luar negara...Kalau kat Rantau Panjang..yang saya nampak la...ada 2 jenis...salai dan goreng....yang salai RM30 lebih sekilo...tapi personally I prefer yang goreng ...lemak semacam rasa nya pun...



SM: Berapo lo ni sekilo?

PG/Penjual Gajus: Ada 2 jenis hok kita dok jual ni...

SM: Napok mace serupo jah belako...

PG: Maksud saya..satu hok salai dan satu lagi hok goreng...hargo beza la sikit...lagu tu la kironyo..

SM: Mano yae sedapnyo ..salai ko goreng?

PG: Kalu ikut harga yae salai la mahal...RM32/kilo kalu hok goreng RM28 jah la..

SM: Bole try ko?

PG: Ambik la...kalu hok pecoh2 mace nok hacur tu murah lagi la...tu ore guna untuk masake..blender ko apo untuk topping atau dressing...

SM: Hebat gak ilmu di dado....

PG: Sikit2 tahu la...keno la ado produk knowledge jugok..

SM: Fuyooo ...terbaik la..ni dah dahsyat nar..

PG: Dok kecek sajo..nok ko dok ni?

SM: Mesti la nak...ambik yae goreng la..saya suko yae ni rasa lain sikit...sesuai dengae selero saya yae sede menuo ni...

PG: Tuo gapo lagu ni...bulih bini sor lagi...

SM: Ado ko ore nak kalu mace kito ni?

PG: Beratur la jawabnya...

SM: Pandainya ambik hati...buke maei lagi jek nyor...kito beli la tak jek pung...

PG: Eeeeeh...sengoti la ni....kikikikkk.




Pokok gajus ni tumbuh besar dan rendang...Tinggi gak la ..boleh pegi sampai 10-13 meter...tinggi tu..

Apa hebat dan guna nya tumbuhan ni pada manusia...haaa...ni yang best part nya..

Mula2 kita citer pasal buah nya...Buah nya ber PH asidik...sebatian utama adalah kardol, metikardol dan anakardol...boleh faham ke agak2 setakat ni...Banyak lagi nak citer nih...ada protein, asid sterik, riboflavin, tniamin, lemak, kalsium, zat besi, magnesium, zink, sulfur dan vitamin A, B dan C..


Guna dari segi perubatan...anti inflamatori...dan sangat mujarab untuk merawat keguguran rambut, cirit, buasir, penyakit kulit...boleh buat jus dan juga pajeri atau ngap cam tu pun boleh gak..

Daun nya atau pucuk la..popular wat ulam la..Ada tanin-galat dan flavonol...Daun ni di tumbuk untuk rawatan kencing manis, sakit tekak, gigi, gusi, cirit, muntah2...Ya la yang kelat2 ni memang la bagus untuk cirit dan penyakit dalaman...amalkan la ye...mana tau leh serasi.


Biji nya pula ada macam2 khasiat la..Kalau nak hurai panjang sangat...Cukup la setakat citer ada anti bakteria...Ni pun setelah di buat clinical test..di guna gak untuk kosmetik punya base...macam untuk buat syampoo dan perapi rambut...hmmm sapa sangka eak..


Kulit pokok ni pun ada guna gak...ada metanol kat ekstrak kulit tu..Kulit tu rebus dan minum...bagus untuk penyakit kulit, sakit gigi, malaria, gusi dan ulser mulut...Hahaha sapa sangka. Lain2 kegunaan pokok, buah, biji dan daun...macam tak selera makan...guna pucuk sebagai appetiser...buang toksik..Dan untuk kaum Hawa...baca ni baik2...Guna nya adalah untuk merawat faraj yang berbau busuk..macam yang ada keputihan dan lain2 sakit puan la...

Jadi amalkan lah makan daun, buah, biji dan lain2 tu...huhuu... Bagi yang tak suka makan ulam boleh la fikir2 balik ye...Ni semua untuk kesihatan..Biar lah tak sedap pun...janji ada faedah...Yang dok salu cekik fast food...junk food tu cer try alihkan amalan tu...go for fresh herbal products...

Saya memang pengamal tegar ulaman ni..it's a must every time I consume food...so far so good...lom lagi la ada masalah kesihatan yang serius...demam pun sangat jarang...tenaga fisikal masih kuat...bravo ulaman...


Semoga narrative journal saya ni ada manafaat nya...kita sama2 berkongsi ilmu yang tak seberapa ini...Mudah2an ada jua la faedah daripada dok melangut kat g+ sengkang mata tak tentu fasal...hihihi...jangan marah saya ye...g+ tu sangat penting pun untuk kita luahkan apa2 pun...Saya pun tak terkecuali...sekali sekala apa salahnya baca blog yang teman2 kita tuliskan..




semoga berjumpa lagi
wassalam
4am 4th june 2015








5 comments:

  1. Pucuk gajus sgt bagus utk kesihatan...agen detox..

    ReplyDelete
  2. Kalau getah terkena pd lidah. Sangat kebas rasa nya. Dh cuba mcm2 tetap x hilang. Mcm mana nk hilangkan ya?

    ReplyDelete
  3. Biasanya org mkn buah tu dgn garam dan cuka...ok jer..getah kt buah tu boleh buat mulut pecah klu tak cuci mulut betul2...getah buah tu alahan pada garam dan cuka...cer try len kli..


    ReplyDelete
  4. Muhammad Iman Nashriq, berumur 2tahun mengidap penyakit lelah atau asma sejak berumur 5bulan. Adik ni berulang alik ke hospital sejak umur 5bulan sebanyak 3minggu sekali untuk buat rawatan sehinggalah dia berumur 2tahun. Tapi tetap tak nampak apa2 perubahan makin sembuh ke atau makin baik,tetap sama saja. Ibu cuba memberi rawatan tradisional lain tapi tak ada juga perubahan, keadaan anaknya masih sama. Beliau bersyukur sangat apabila bertemu jus ni daripada seorang kawan, Iman tak perlu lagi dah pergi hospital buat rawatan. Batuk2 biasa ada tapi yang ketaranya Iman dah tak ada semput-semput dan sesak nafas macam dulu lagi. Kalau dulu 3kali sebulan kena pergi sedut gas, sekarang tak perlu lagi. Alhamdulillah.
    ..........................................................................
    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    ๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ๐Ÿ˜kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete