Thursday, 8 January 2015

kelubi....antara jeruk jadi rebutan

bismillah


Hari ni kita citer pasal satu jenis jeruk yang rasaya ramai orang tau.. kelubi jeruk...hahaha ..Satu macam dah rasa pipi ni...berair la pulok...Ramai orang makan jeruk kelubi tapi rasanya ramai gak yang tak tahu asaal usul kelubi ni.... Ada yang tak penah tengok cam ne rupa pokok kelubi ni pun ramai rasanya...Haaa ni yang nak di kongsi ari ni.




Saya wat research sikit semalam.. Pe dia kelubi ni?...Kelubi adalah native of South East Asia..Macam pokok nipah tumbuh di kawasan paya dan buahnya macam buah salak gak la...Daun pokok ni boleh capai 3.5 meter...Panjang gak tu dan ada duri kat pelepahnya tu kira2 5-7 cm...Kalau kena kulit kita maunya leh menjerit. 

Nama saintifik...Eleiodoxa conferta...Nape la saintis atau botanist ni dok bagi nama pelik2...susah nak nyebutnya...Kalau orang kampung yang buta huruf memang tak leh nak nyebut...tergeliat lidah ni wei.....Kan senang di sebut kelubi...mungkin tak glamor la kot...





'Jom kita gi kutip eleiodoxa conferta'....

Memang tak kan pegi la jawab nya...Nak nyebut dah 2 jam...nak betulkan nahu dan tajwid lagi hihihii..

'Jom gi kutip kelubi'..

Cer banding mana yang senang...hihihi...mana yang canggih?...Nama melayu atau omputih tu? ..

Masa kecik2...masih teringat...

Akak: Mu nk gi mana tu?

SM: Takde gi mana...nak gi lastik burung..

Akak: Tolong beli kelubi jeruk..

SM: Tak nak la...

Akak: Ooo kalau balik nak makan nasi...suh beli kelubi tak nak..

SM: Gi la sendiri..

Akak: Sapa nak masak nanti?

SM: Asyik kelubi je...takde mende lain ke?

Akak: Jangan cakap banyak..ambik duit ni...cepat sikit jangan nak merayau lak...

SM: Burung kalau tengah ari dia kan lari...mana nak lastiknya kalau takde burung...takkan nak lastik kelubi lak...

Akak: Banyak songeh la mu ni....

Tengok betapa hebatnya penangan kelubi jeruk..Silap2 leh sengketa angkara kelubi tu...Dulu kelubi jeruk 10 sen pun leh dapat semangkuk...murah nar...Biasanya otw balik umah tu saya makan sambil jalan...masam manis...air jeruk tu hirup gitu jer..sluuuurp....huhuhu...wei sedap giler..



Kelubi kelubi gak...Tahu ke cam mana nak jeruk tu?...Setahu saya la kelubi tu di buang kulitnya...tajam gak kulit kalau tak tau kopek leh luka jari jemari...Selepas di kopek akan di toreh buah tu..Nape lak toreh?...Hahaa tu la orang dulu2 terror pun juga...Tujuannya untuk membolehkan garam dan cuka meresap masuk ke dalam isi la...Tak kan untuk cantik je...Pah tu basuh dan masuk dalam bekas biasanya botol la untuk di jeruk lebih kurang seminggu...




Penah tak tengok pokok ni?....Tadi saya cakap macam nipah atau salak bentuknya....Kalau lom masak warna hijau bila dah masak bertukar jadi kemerahan...Rasanya buah tu masa fresh...woooo masam giler.

Orang mengandung sangat suka buah ni...Makan gitu je cicah dengan garam...brutal tul orang ngandung ni ye...Macam2 benda pelik di buatnya...kononnya pembawaan bayi lam perut tu...Ye ke atau saja2 nak ngada2 manja...Tapi elok gak..kalau tak buat cam tu orang laki tak kan pegi nya nak beli itu ini...Bila cakap ngidam terus terjun tangga...Tu pun taktik gak tu .... konon bertanggung jawab....Hihihi jangan la marah saya...gurau je tu...

Apa sebenarnya sebab orang ngandung suka sangat makan yang masam2?...Kita laki ni tak tau perasaan tu...Itu la hebatnya bila ngandung...Kalau nak tau gak kena lah ngandung sama....Rugi gak jadi lelaki ni...hihihi....Biar la rugi pun tak nak la ngandung...biar orang pompuan je la...Nantikan dua2 sarat 9 bulan...camner?...Dua2 kena cuti bersalin...kan parah tu...hihihi...rugi kerajaan nanti...




Sekarang ni kelubi jeruk ni banyak datang dari Thailand...Kata setengah orang...takleh makan banyak sangat jeruk Thailand ni...ada pengawet...tak bagus untuk kesihatan...Mungkin gak untuk tahan lama maka di gunakan chemical...entah la ...Tapi kelubi jeruk yang terbaik jerukannya, memang leh gian di buatnya...Jadi leka bila makan...Bukan leh kenyang pun.....Setengah orang kata kelubi jeruk ni leh jadi appetizer...tambah selera makan....Kalau sapa2 nak gemuk tu makan kelubi untuk tambah selera dan ada gak yang cakap nak kuruskan badan pun makan jeruk banyak2...Kira hebat gak peranan jeruk ni ye...


Kalau jumpa kelubi jeruk cer try beli...Saya suka gak makan... tambah2 lagi kalau makan jeruk ni berdua...Makan masa nonton wayang mid nite tak sesuai kot...Berlengas...kena bawa tisu la ... Hihihi ada lak makan kelubi jeruk masa nonton wayang..buang tabiat ke apa...Ehhhh...mana tau syok..lom cuba lom tau...Masa driving kalau makan kelubi memang mesra manja abih...Ya la kena suap...mana leh makan tanpa suap...berlengas...Waaah kalau sapa2 gaduh tu dan nak berbaik2 cer beli kelubi...ajak gi jalan2...sure, confirm bersatu dan bertaut balik kasih sayang tu...cehcehceh cewaaah promo nampak...huhuhuu.




Hebat gak kelubi ni...sampaikan tempat pun di abadikan dengan nama kelubi...tak caya?...Kalau cempedak terkenal dengan Teluk Cempedaknya di Kuantan, Pahang begitu gak kelubi ada nama kampung kat utara nun...Kampung Paya Kelubi, dekat dengan bandar Alor Setar, Kedah...hahaha kan dah cakap tadi...hebat...



Ohhh kelubi...banyak nar sumbangan kau pada manusia.


Berakhir lah sudah kisah nya kali ni...Harap2 kan dapat bertemu lagi di lain keluaran...Maaf atas gurauan2 hamba yang masih baru di bidang penulisan narrative ni...Kiranya tergelincir rel maaf di pinta...Jangan emo2 lak...kita rock babe...huhuuu..


                                                                                                                          sekian .......wasssalam.