Monday 15 December 2014

pokok larak...jadi buruan pengamal mistik...

bismillah


Bila saja balik kampung saya akan lalu satu jalan...Memang takde jalan lain dah...Ada 2 entrance and exit point je ke kampung saya...Samada ikut Tendong atau ikut Tal 7...Kalau ke Kota Bharu ikut Tendong kalau ke Pasir Mas ikut Tal 7 la...4km to Pasir Mas dan 8km to Kota Bharu...



Jalan yang saya maksudkan tu ialah melalui Tal 7...nice panoramic view...kelihatan sawah padi dan juga pokok2 tal yang tumbuh di atas batas2 sawah..Sekarang banyak sawah dah jadi kawasan pembangunan tambahan pula kawasan ni dah di wartakan sebagai Pusat Pertumbuhan Desa...macam pusat kejiranan luar bandar lebih kurang....Sekarang dah di tukar sebagai RTC/Rural Transformation Centre.

Masa saya kerja dengan Kementerian Perumahan dulu kita panggil RGC/Rural Growth Centre...Saya memang terlibat dengan perancangan luar bandar secara langsung...Masa tu saya sebagai Ketua Penolong Pengarah/Head terlibat dengan kajian Kampung2 Tradisi dan Kampung Baru di seluruh Negeri Sembilan, Melaka dan Johor...Dah lama pun... Benda sama je...tukar baju body tetap sama...ya la nak nampak canggih dan kelainan sikit..dulu RGC kini RTC..hiiii...



Masa sekolah dulu saya kena jalan kaki dari rumah ke jalan besar..Masa dulu jalan tanah bukan macam sekarang yang dah bertar...Ketika hujan yang best nya..banyak ikan akan buat crossing jalan dari sawah sebelah menyebelah...Tunggu je kat situ tangkap ikan..Biasanya ikan sepat, puyu, haruan dan keli la...Sekarang dah takde pun pengalaman cam tu lagi..

Kat kampung saya mana ada bas atau kenderaan awam masuk...Orang kampung takde sorang pun pakai kereta..yang banyak nya pakai motosikal biasanya Honda Cub dan Vespa la...kalau Vespa tu mesti polis dan askar...made in Italy tu wei.. Yang lain2 tu basikal la...dan yang paling ramai nya macam saya ni jalan kaki...huhuhu mencabar tul hidup zaman tu...Tapi saya syukur kerana kepayahan tu buat saya jadi independent and more strong physically and spiritually...Tak la manja sangat walau pun saya ni anak bongsu...



Hari2 nak ke sekolah saya terpaksa menunggu bas kat wakaf di jalan besar Kota Bharu-Pasir Mas......Kadang2 wat homework atas wakaf sambil tunggu bas datang...Kat umah kena masak ..Mak ayah pegi sawah...Saya kena jalan kaki km lebih gak la...pacat dan lintah tu biasa la...Saya dulu sekolah Inggeris di SIS/Sultan Ibrahim Secondary School..Budak2 lain sekolah Melayu..Kita yang sekolah Inggeris ni jadi rival la kat kampung tu..Kita orang ni kira up sikit la dari segi sekolah..huuu..

Pernah gak la budak2 Tal 7 tu dok kacau saya kat wakaf tu..Saya sorang2 mana berani nak lawan, dia orang ramai..Kalau satu lawan satu dia orang tak berani gak...Sib baik tepi wakaf tu ada kedai kopi jadi ramai la orang2 tua yang nampak budak2 dok kacau saya...Dia orang la yang  tolong leraikan...Pernah gak dua tiga kali bertumbuk kat situ...Sampai tak pegi sekolah baju dah kotor dok berguling tepi wakaf tu...Sapa suh ajak bertumbuk...me fight gak ikut yang termampu la...me kalah me sorang2..Pah tu me call my gang malam2 gi cari balik dia orang...Bertumbuk lagi kat kampung dia orang...Kira salah gak la kerana kita yang serang dia orang..hihihi...Citer lama tapi sangat bernilai buat saya...

Beberapa tahun lepas nak jadi citer, saya terjumpa salah sorang yang dok kacau saya dulu2 tu...Terjumpa lak kat tempat neutral ground di Shah Alam..dia keje chief security...bekas askar..dia keje kat SIRIM...Memang cantik sangat la jumpa kat tempat bukan territory sesiapa....Kita orang ketawa la citer kisah dulu2 tu...Tak la pula dia ajak nak bertumbuk..kalau tak kena repeat la...Mungkin kita on kat tepi tasik la...senang terjun kalau jadi apa2 pun...hiii.

Banyak sangat kenangan yang tak dapat di lupakan...Ada satu kali tu masa cuti sekolah..masa tu saya form five la kot...Saya menyewa di Pasir Mas dan cuti balik la kampung..Rumah kami atau satu kampung kami memang takde letrik jadi takde la air batu..Musim kemarau bulan puasa bayangkan la hebat dan nikmatnya jika ada air batu..Minum lak dengan air tuak tal..untuk makluman semua pokok tal ni ialah African Sea Coconut...cap ubat batuk tu la...Kelapa Laut Afrika...ingat tak?



The only place di Pasir Mas yang ada jual tuak tal ialah di kampung saya...Air batu hanya di jual di Tal 7..Kat kedai situ ada orang antar air batu ...Yang hebatnya air batu dulu datang dengan bongkah..Macam batu blok la...Nak beli kena potong pakai gergaji...dan untuk tahan lama air batu tongkol tu di saluti dengan habuk kayu/habuk gergaji/saw dust...Mana ada peti ais wei time tu .



Bapa saya suruh gi beli air batu tu dah hampir jam 6 petang macam tu la..Sejam sebelum berbuka..Saya pun kayuh basikal unta bapa saya...brand Raleigh tu bro...made in Nottingham...Masa tu canggih la...Kayuh takleh dok atas saddle tapi atas palang kerana tak sampai kaki...boleh imagine tak?..Adoooi best tul la..Masa on the way ke kedai tu memang nyaman la....Angin petang bertiup lembut menemani saya yang sedang mengayuh basikal dengan penuh konsentrasi...Dalam kepala nampak air batu je la...Burung2 berkicau di atas pokok tal dan saya mengayuh sambil mendendangkan lagu Di Mana Kan Ku Cari Ganti...Saya suka sangat lagu tu...



Waaah..terhibur gak la...tambahan lembayung senja sedang melabuhkan tirai...Indah sungguh panorama nya...terbuai rasa....nostalgia tul ni...Dapat lah saya beli satu tongkol...Berebut ramai orang yang nak beli...demand lebih darapada supply tu yang payahnya...baru 50 sen setongkol besar...4x4x6 inci gitu la...

Selepas selesai urusan jual beli tu saya pun letakkan air batu atas karia/carrier kat belakang basikal dan saya memulakan kayuhan menuju ke rumah..Ada lagi 40 minit nak buka puasa...Kena kayuh laju kasi speed sikit kalau tak cair air batu tu..Sedang saya asyik speeding saya nampak ada 2 kumpulan sedang bertengkar...Ada la dalam 20 orang...Saya dah agak ni mesti gaduh punya...

Saya dari Tal 7 nak balik kampung kena cross dia orang...Bila saya sampai je dia orang dari Tal 7 ni dah tahan saya...Budak2 kampug saya kat seberang jalan satu lagi tu...Aduuuhh...saya jadi tebusan..Saya tak risau fasal gaduh tu ..Memang leh join sekaki pun..Saya berani tu tak la sangat tapi baru habis belajar Tomoi dengan Silat Terlak Nata kat rumah sewa...leh gak test skill...Tapi dah 10 orang kepung saya...nak wat cam ne...so nego la...



Ketua kumpulan Tal 7 cakap dia tak nak libatkan saya..kira saya ni neutral la..tapi dia nak kirim salam kat geng kampung saya...Salam dia apa...tau tak?..Tempeleng la...Bila tempeleng saya budak2 kampung saya mesti terkam punya...maka on la gaduh tu...Tu planning dia orang la.. Ni biasa punya taktik dulu2...

KKT7/Ketua Kumpulan Tal 7: Ari ni mu dah ada kat sebelah kita, mu tak leh balik kami tak benarkan mu cross line ni...

SM/saya la: Tolong la wei kawe ni mari beli air batu ayah kawe dok tunggu tu nak buka posa ni..

KKT7: Ah..tak kira air batu ke apa..kena kirim salam dulu...


Saya dah paham maksud tu...Budak2 kampung saya tak tau apa dialog saya dengan geng Tal 7 ni...dok perati dari jauh je la...

SM: Demo nak kirim salam bole tapi jangan main kasar...Demo tengok tu sebelah sana...harus spital kita ari ni...Kalu demo katok kawe takkan puak kawe tengok saja...Kawe ni tak tau apa punca...Tu bukan pun saing kawe dengan puok2 tu..Kawe balik cuti ni..

KKT7: Mu tak sah cakap banyak...Apa2 pun kirim salam dulu sebelum kami lepaskan mu...

Saya dah tau they are very mean...Ketua geng ni yang dok nego dengan saya nya, yang lain2 dok melilau kat tepi...Saya nampak peluang untuk lari lepaskan diri...Saya tengok dia leka sikit saya terus terajang celah kangkang dia sekuat hati...Terus terduduk dia...Saya terus berlari pada geng2 budak kampung saya..

SM: Macam ni...kalau betul2 nak gaduh ari ni, kita kira  sorang lawan sorang...bagi tau sapa nak ..aku start dulu..

Waaah tetiba saya naik syeikh jadi berani semacam...Entah semangat apa yang masuk dalam diri saya.... Yang pasti ada 10 orang kat belakang saya...tu berani semacam kot...huuuu...giler tul masa tu...dah tak ingat apa dah...Waaah macam berani lak saya bila ada ramai kat belakang..Geng saya pun memang dah stand by...

KKT7: Ok tak pe...ni dah dekat buka posa..kalu lama lagi memang hancur kami kejekan...sib kamu baik...

SM: Jangan cakap banyak...posa pun banyak mana pahalanya kalau dok bergaduh...kita kira on je la...


Dia orang betul2 marah bila saya cakap cam tu...Di humban nya basikal unta bapa saya sekali dengan air batu tu dalam sawah...Sedih tul tengok air batu tu..Geram betul saya..Sayangnya saya tak dapat nak selamatkan air batu saya tu..sure kena tiau dengan bapa saya nanti ni..confirm..dah hampir jam 7..dekat sangat buka puasa tu...

Dia orang warning kami jangan dok tunjuk samseng datang kampung orang...Tempat kami bergaduh tu kira kawasan neutral..Bila dia orang cabut saya pegi la ambik basikal tu...Air batu dah dalam sawah jadi selut dah..masuk air abih..

SM: Apa citer sampai geng tu nak attack tadi?

KKKS/Ketua Kumpulan Kampung Serdang: Apa lagi kes budak2 kita ni dok adjust awek kampung tu la...tapi budak pompuan tu memang melayan pun..

SM: Budak pompuan mana satu?

KKKS: Sapa lagi, TN/Tengku N la...

SM: Ooo padan la...mu dok kacau puteri idaman kampung tu..TN tu baik dengan aku...naik bas sekali pun..dia penah pun hint2 kat aku...aku biasa la wat bodo..


KKKS: Sib baik dia orang tak tahu yang mu baik dengan TN..kalau tak tadi memang kena ikat dah mu...

SM: Hihihi...memang la..tapi mu kan ada...


KKKS: Hebat gak mu tadi masa mu terajang celah kangkang dia...aku tengok sakit tul tu sampai terbeliak mata..

SM: Aku sebenarnya nak selamatkan air batu aku..takut ayah aku kempunan..dah nak wat camner tu je la caranya...

Itu lah kenangan terindah..Nasib baik gak ada peristiwa tu..kalau tak mana nak leh tulis ni semua...hihiii...take yang positif la..

Ada satu lagi peristiwa budak kampung Kundur, M ni nakal gila la..Dia tak sekolah..jadi asyik dok kacau kami..Dia ni senior 2 tahun pada kami...Petang2 dia dengan lastik keramatnya dok atas batas padi...di acu2nya ke arah kami...seriau betul la tengok gayanya tu..Saya ada cousin yang hebat gak la kat kampung tu...bila saya balik sekolah cousin saya la yang iring...tu masa form2/3 gitu la..Tu pasal bila form 5 saya pindah sewa kat bandar..Serabut perut dengan budak2 nakal kat kampung tu...



Masa dulu saya ni jadi idola kampung...Bukan nak puji pun..tapi memang realiti...Saya jadi contoh...Masa sekolah rendah kat Sekolah Kebangsaan Tanjung Bunga saya jadi Head Boy...saya wakil sekolah dalam pertandingan pidato, syarahan, ketua pasukan bola sepak, wakil sekolah acara sukan lari 100 meter dan 4x100 meter, berlakon drama....waah...hebat gak saya masa kecil..dan saya lah orang pertama yang masuk Pusat Pengajian Tinggi...Satu kampung antar saya kat stesen keretapi di Pasir Mas masa tu...huuuu...terbaik woook...jadi orang pandang respek sikit la..Ramai gak awek yang dok aim saya...tapi kena gentleman la...kena jaga nama wei..Saya penah gak tolong orang kampung buat kelas tambahan free...ramai aweks pun yang attend kelas saya....huhuhu....best tul...Kalau la masa tu ada fb ke G+ ke internet ke...tak tau la apa jadi...




Pada hari rabu 13 nov. 2014..saya lalu kat tempat peristiwa yang berlaku dulu tu..Nampak sekumpulan burung ciak/pipit sedang makan padi dan terbang kekenyangan dan hinggap di atas pokok2 liar di pinggir sawah tepi jalan...Kebetulan hari baru jer lepas hujan, burung2 tersebut memang gemar hinggap kat atas pagar depan sekolah tu...rest la kot bila dah perut tu full...



Saya berenti kan kereta dan parking di depan gate sekolah..Ada bus stop kat situ.....Saya merenung jauh ke arah sawah yang terbentang luas bak saujana mata memandang...Teringat2 tu la tempat saya bersawah...Tanah tu hak my mum dan dah di serahkan pada saya...Beberapa tahun kemudian mungkin 7 tahun lepas semua tanah2 sawah di sini telah di acquire oleh kerajaan untuk tujuan pembangunan sebagai Pusat Pertumbuhan Desa...termasuk la tanah saya juga..Dapat la pampasan..Sebelum menunggu pembangunan tu di majukan sepenuhnya...tanah sawah tu telah di sewa kepada satu pihak swasta untuk tanaman padi..ya la pada lying idle baik di usahakan...

Hujan gerimis turun...Saya masih dalam kereta..Langit mendung. Burung2 berterbangan riang. Saya lontarkan pandangan ke luar tingkap kereta ...Saya dapat lihat dengan jelas tanah saya yang telah di ambil oleh kerajaan...Terkenang kembali kisah saya kecil2 dulu...Di situ la saya menghabiskan masa saya membantu ibu bapa saya bersawah...menanam padi...



Di situ juga saya belajar tentang erti kehidupan...Bapa saya selalu mengingatkan saya untuk berjaya dalam pelajaran dan dia tak mau saya jadi macam dia bergelumang dengan selut dan lintah. Satu hari setelah berhenti rehat mencedung semai dalam bendang...

DAD: Kamu kena ingat..ayah tak la hidup selamanya nak jaga kamu...kamu kena tahu berdikari..Dalam dunia sekarang pelajaran sangat penting...tengok la ayah yang takde pelajaran ni...

Saya mendiamkan diri..sambil saya menghirup teh yang di bekalkan oleh ibu, saya pandang muka ayah tak berkelip..Sudah nampak kedut2 di mukanya...dia semakin tua...

DAD: Ayah minta kamu datang bersawah ni sebenarnya ayah nak kamu paham yang hidup macam ni susah..Ayah nak sangat tengok kamu masuk Universiti dan satu ari nanti dapat keje yang boleh jamin masa depan kamu...Suka ke kamu dengan pacat dan lintah dan berlumpur seperti ni...?

SM: Tak suka ayah...tapi saya kesiankan ayah..tengok ayah kerja kuat untuk sara kita semua...

DAD: Kalau kamu kesiankan ayah..kamu kena janji kamu mesti masuk Universiti...dan ayah akan jadi sangat bangga dengan kamu, itu seolah hadiah buat ayah dari kamu...Ayah tak nak minta apa2 pun dari kamu...ayah akan jadi seorang yang paling gembira kalau kamu berjaya...Tengok la kat kampung kita mana ada sorang pun yang masuk Universiti..ayah nak kamu orang pertama berbuat demikian....

SM: Saya janji ayah...saya akan buat yang terbaik demi ayah...saya janji..

DAD: Ayah pasti kamu tak suka jika satu ari nanti kawan2 kamu dengan kereta besar lalu kat sini dan menegur kamu yang bergelumang dengan selut dan lintah...Ayah tak nak bayangkan keadaan tu...ayah sedih kalu tu jadi pada kamu..maknanya ayah gagal mendidik kamu...Ayah buat semua ni untuk kamu..Ayah sanggup kerja keras janji kamu pun belajar rajin2 dan tak kan kecewakan diri kamu sendiri dan kuarga kita...Ayah tau kamu budak cerdik, budak baik...jangan siakan bakat dan kepandaian kamu tu...Satu kampung pandang tinggi pada kamu...kamu tau kan? 

SM: Faham ayah...

Ayah memandang tepat ke muka saya lalu di usap2nya kepala saya..Apa yang ada dalam fikirannya masa tu tak la saya tau...Saya rasa ayah sanggup mati demi saya...Ya saya la hanya sorang2 anak lelakinya...Saya lah madu saya lah racun.

DAD: Kamu bukan saja harapan ayah tapi kamu juga harapan semua guru2 dan semua orang kampung...Kini orang bercerita tentang kehebatan kamu...jangan sesekali kamu rosakkan harapan semua orang...jangan kamu taruk nila walau setitik di kain yang putih bersih tu...sesekali jangan..

Lalu saya memeluk ayah dengan erat sekali begitu juga ayah sambil menepuk2 belakang saya di atas batas sawah tempat kami berehat...



Dalam hati saya sungguh terharu...dan saya jadikan kata2 ayah saya tu sebagai azimat kehidupan saya...Saya pasti akan tunaikan amanat ayah saya tu...

Saya bersandar di kerusi kereta dalam gerimis syahdu di petang itu..Saya tenggelam bersama kenangan dengan ayah satu ketika dahulu...Dah telah pun saya buktikan janji saya pada ayah...Kini ayah sudah pergi buat selamanya. Saya masih ingat saat2 ketika ayah menghembuskan nafas terakhir di pangkuan saya...dan saya sangat berpuas hati kerana saya sempat mengajak/mengajar ayah mengucapkan dua kalimah syahadah ketika menghembuskan nafas terakhir...Tiba2 saya terasa panas air mata jatuh satu persatu dari kelopak mata saya....

"Ayah, maafkan aku kiranya aku banyak menyusahkan semasa hayat mu...tapi aku bangga sekali kerana segala amanat mu ayah telah ku tunaikan semampu ku.."

Di sawah ini lah juga saya di ajar macam mana nak mencedung semai..Saya pikul semai dengan kandaran buluh dan semai tu lah yang di cedung..Saya kenal lintah, pacat, ular dan ikan air tawar, membajak semuanya di sini...Tuai padi membanting padi...bakar jerami...Semuanya tentang kehidupan sebagai petani saya lalui.





Ikan2 sawah suka makan bunga padi dan saya juga suka makan umbut bunting padi...manis rasanya...Musim menuai dapat dilihat asap berkepulan di udara, ramai2 petani menuai padi dan membakar jerami. Di sini lah juga saya pandai buat serunai dari batang padi...Sambil baring di atas jerami meniup serunai di temani bayu lembut yang menyapa diri...fikiran melayang jauh...damai tak terkata...Ada gak saya ambik tanah liat buat puling...macam burung la dan di jadikan serunai...Waaah sonoknya zaman tu...Satu rentetan kenangan silam yang tak terlupakan...



Tengah baik layan perasaan tu saya ternampak ada pokok yang saya sangat kenal...Ada buah warna kuning bergugusan ...Memang saya selalu makan buah ni masa saya kecik2 dulu...Bunga pun ada sedang kembang warna kuning juga...Baunya sangat harum...Ramai orang bandar yang tak kenal ni pokok apa..untuk apa?..Hahaha ni yang saya nak kongsikan ni...sabar ye..seram pun yer kalau tau apa ni semua...ada unsur2 mistik sikit.

Kalau kat kampung saya pokok ni tumbuh liar di pinggir hutan atau atas batas sawah padi...dan ada juga di jadikan hedges macam pagar gitu...Ni kira pokok akar tunjang tapi sifatnya seperti menjalar... pokok ni pelik sikit sifatnya...Saya pun pelik macam mana pokok ni leh tumbuh, ada orang tanam ke tak?..Tak mugkin tumbuh liar kot.?



Ini lah dia pokok larak yang mempunyai berbagai jenis dan nama yang di beri kan...Yang paling tersohor  ialah larak salah dan larak lawas... dan juga larak pisang...Pelik kan...Mungkin ramai yang tak tau apa benda ni...Saya pun bingung gak ...Ingat ada satu jenis je macam yang selalu saya makan buahnya tu....Ok, nama saintifik larak ni ada dua...satunya baccaurea griffithii dan juga fissitigma latifolium....nak sebut tergeliat lidah ni wei...

Larak salah  ni kira king la...Ni setengah orang panggil rahsia alam semulajadi..Sifat larak ni pelik sikit gak la...Banyak dahan dan melilit ke kiri dan akar ngadap langit...pucuk hadap bumi dan daun terbalik...haaa kan pelik tu...

Larak salah ni memang menjadi buruan pengamal perubatan tradisional dan mistik ...Dia orang suka sangat nih...Konon nya kalau taruk dalam umah...kalau ada yang buat tidak baik akan boleh rasa panas suasana dalam rumah tu...Juga di percayai jadi pelimun dari musuh...dari pencuri..juga sebagai pelindung diri...dan di percayai juga kalis sihir, pelembut hati serta juga boleh kebal...Pelik gak la ni...barang mistik semula jadi....

Manakala larak pisang lak boleh tumbuh sampai 5-6 kaki, mempunyai banyak ranting...daun pun lebat serta berbuah...dan guna nya pun lebih kurang larak salah gak la...Begitu juga larak lawas punyai habitat yang lebih kurang sama.. Boleh mencapai ketinggian yang sama cuma bezanya pokok tu boleh rebah dan melelit...Tu kita boleh tengok bentuk ranting nya yang pelik... melilit dan mempunyai berbagai bentuk...



Kayu dan teras larak ni keras...boleh buat cincin dan juga tasbih serta hulu pisau atau senjata...Oleh kerana ada kaitan dengan nilai2 mistik maka ramai la yang dok kumpul pokok ni...Orang ramai tak tau apa pun nilai mistik tu...


Saya teringat masa saya jadi Pengurus Projek untuk RPS/Rancangan Pengumpulan Semula Orang Asli suatu ketika dulu... masa tu saya perasan ada Orang Asli yang dok pakai cincin dan juga tangkal daripada akar kayu di ikat kat lengan macam pendekar dalam filem Melayu ..Pakai gelang akar kayu, salah satu tu akar larak ni la...Sekarang baru saya teringat tu semua.

Ada juga Orang Asli bagi pada saya buluh tumpat...juga macam2 akar yang Orang Asli bagi tapi saya buang cam tu jer...Tak tau sangat nilainya...buluh perindu pun ada gak...Entah la...Saya terlibat dengan RPS di negeri Pahang..iaitu RPS Runcang, Kedaik, Bukit Serok dan Terisu..Banyak gak la pengalaman saya dengan Orang Asli nih...


Masa kecik2..saya ingat lagi orang kampung mana ada pakai perfume..jadi bunga la yang di gunakan untuk haruman ..Tu ori punya...bunga tanjung, melur, cempaka dan salah satu yang leh tahan lama ialah bunga larak..Ramai orang yang tak tau..Masa tu orang tua2 termasuk nenek saya pun juga terlibat sama...Suruh letakkan bunga ni satu kuntum cukup la dalam tikar sembahyang...Bila dah mekar esoknya buka lipatan  tikar/sejadah wah....harum tul sejadah tu ...Kan kreatif gak paler otak orang dulu2 tu.



Buah larak ni bila masak berwarna kuning...Ada yang macam pisang berangkai2...Boleh di makan begitu saja tak payah nak rebus ke masak bagai...Dalam buah tu ada flesh and seeds...Sedap...rasanya manis..Ya la bukan boleh kenyang pun...Makan sonok2 jer..Burung pun suka makan, kadang2 kita berebut dengan burung. Tu pasal saya nampak banyak burung dok tenggek atas pokok larak ni depan sekolah tu...Dok makan buah ni la gak tu..



Dulu saya tak pernah ada idea pun tentang mystical value pokok larak ni...Benda yang baru buat saya...Tak penah orang2 tua kampung saya citer pasal mystical value pokok ni..Cuma ada yang buat hedges pagar rumah..Kononnya ada aura..dan juga bau bunganya yang harum...Tu salah satu yang berkait dengan makhluk halus...Entah la...


Ya, sebenarnya banyak benda yang kita tidak tahu kerana kurang kajian dan pendedahan tentang kehebatan dan keajaiban pokok2 di hutan belantara hutan hujan tropika yang berusia berjuta tahun....Sudah tentu banyak rahsia alam yang masih belum di bongkar oleh para saintis dan pengkaji tumbuhan alam seperti flora dan fauna yang sangat kaya dengan manafaat dari segi mystical value dan bidang perubatan. 



"Tropical rainforest is considered the world largest pharmacy..In fact quinine is a herbal plant that helps to cure malaria.. And 40% of the Earth's oxygen comes from tropical rainforest...We should be grateful to be able to live in the rich and abundance of nature's secrets that becomes the envy of others. We actually should be the pioneer in producing herbal products with the diversified flora and fauna that cannot be found anywhere else. We should be the guardian of these valuable products being blessed by the Almighty to us all....."












sekian lah sahaja buat kali ini...semoga kita sama2 bermanafaat berkongsi ilmu dari saya yang masih cetek dalam banyak hal... pandangan teman2 semua sangat saya hargai......wassalam.

No comments:

Post a Comment