Thursday 21 November 2019

jangek oh jangek...(bahagian 1)

bismillah

19hb. ogos....2015

Sungguh damai hari ini. Langit seakan suram tapi masih kelihatan membiru. 

Sambil menunggu teman yang akan datang untuk ambil saya di rumah, saya mengalihkan pandangan ke arah bangunan SUK ...di situ lah pejabat MB Selangor.... 

Oh my Selangor, apo nak di kato...berbagai masalah silih berganti...

Selagi bernama manusia kita tak akan terlepas dari gangguan syaitan...Kalau tak dapat control kita lak yang jadi syaitan...

Bulan puasa baru berlalu...masa tu syaitan kena rantai...sekarang dah terlepas balik...berkeliaran...aduuuh.

 "Mana Mus ni, janji nak datang ambik kul 12, ni dah kul 1...dah berpeluh pun..." berkata dalam hati sambil merungut.

kring...kring...kring..

"Mu tunggu, jap lagi aku sampai," tiba-tiba ada panggilan dari Mus.

"Wah..panjang umur mu.."

Mus ni sebenarnya sahabat baik saya. Kenal sejak belajar di UiTM dulu...kira neighbour bilik sebelah kat hostel. 

Masa tu kami sama-sama buat GCE A level ...selepas setahun dalam Pre Diploma, masing-masing bawa haluan. Dia ikuti kursus Architecture sementara saya pula di bidang Town & Country Planning.


Bergambar sakan dalam bilik hostel...hiiii... Diploma days..

Masa cuti semester saya sering juga berkunjung dan tidur di rumah Mus kat berek 12, Kota Bharu ...

Dia ada ramai adik beradik 7 ke 8 orang macam tu la...saya lak anak bongsu..kontang kanting. Ada pun sorang kakak yang dah kahwin...Abang dia Mokhtar dulu belajar kat UiTM gak...bidang accountancy ...rapat juga dengan saya...

Bila cuti semester saya merayau la...dok kat rumah pun maklum la sorang diri...jadi...tumpang adik beradik orang lain la.

Tempat yang kita orang suka lepak adalah PCB/Pantai Cinta Berahi... dah tukar jadi Pantai Cahaya Bulan ....kami berkhemah kat tepi pantai tu berhari hari ....hi hi hi hu hu hu sambil gak dok usha awek2 ..πŸ˜…πŸ˜‰

Saya ni kira dalam golongan pemalu gok laπŸ₯΄...fuuuuhhh...jadi tengok jer la kawan2 dok meng "usha" aweks sambil belajar teknik2 "ushawan" tu...kih kih kih..

Malam-malam kita masak....saya lah yang kena masak...yang lain-lain tu memang tak suka nak masak. Kat sana banyak pokok gajus...waah..buat ulam pucuk tu cicah dengan budu...terbaik tu wok. 

Indah sungguh kenangan masa remaja tu. Kalau lah waktu bisa di undur dan di putar balik, ingin rasanya kembali ke zaman itu. Waktu yang sungguh tak ternilai rasa...dah melalut lak ni.

    
Ni gambar kenangan sewaktu gi camping kat PCB ....ada yang jadi banker, graphic artist, veterinar, architect, planner macam-macam profession...dan salah seorang tu ialah bapa kepada Kaer bintang Akademi Fantasia....

Rasanya dulu-dulu remaja-remaja lebih daring mengorat...kalau berkenan jer terus tegur atau guna la apa cara sekali pun...baling batu, baling selipar ke....

Sekarang teknoloji main peranan...dah ada tefon pintar...kalau dulu ada tefon pintar ni...adoooyai...apa jadi tak tau la...nasib baik takde masa tu...bagus gak..hihihi.....kah kah kah...

Selepas saya resign dari bertugas dengan kerajaan/ Ministry of Housing, saya buka consultancy company, share premise dengan Mus di sek 17 Shah Alam .....

Setelah setahun, saya pindah ofis sendiri di sek 10. Mus masa tu jadi lecturer di UiTM . Serba ringkas la tu...nak tau lebih kena teh tarik la...huihuihui...

Hujan masih renyai..

Suasana tengah hari ini begitu menghiburkan. Lagi pun sekarang ini musim panas, bila hujan sekali sekala rasa sangat enak. Bau rumput sungguh menyegarkan. 

Wah...terkenang kampung halaman. Di kampung bila hujan, itu lah saat yang paling indah dan seronok...Tiupan bayu malam dengan deraian hujan sungguh mengasyikkan. 

Angin sejuk yang memasuki rekahan dinding buluh dan lantai rumah menjamah seluruh anggota tubuh.... Masa tu la tarik selimut, berlingkar jadi macam asam gelugur...wah..indahnya kenangan.

"Sori, aku ada hal sikit tadi," sapa Mus setelah saya melangkah masuk ke dalam keretanya.

"Hujan tapi berpeluh tunggu mu ni"

"Kita bukan nak rushing pun...kita jalan la pelan-pelan.," kata Mus mungkin nak ambil hati saya kerana dah lebih sejam menunggu dia.

"Meeting mu tu esok kul bape?"

"9 pagi...aku
dah makan pagi tadi...mu lapar ke?"

"Lapar la jugak...tapi aku makan gak tadi, tak la heavy tapi masih leh tahan la"

"Masa ni buka lagi ke restoran tepi padang bola tu...?"

"Restoran mana lak ni?"

"Kat Seremban yang mu bawa aku dulu tu la..masakan minang tu"

"Ooo...aku tak pasti la masa ni ada lagi ke tak lauk nya...ni sampai sana kul bape?" kata saya untuk acah-acah.

"Kita singgah la nanti...cer tengok-tengok...kalau rezeki ada, ada la"

Hujan makin lebat. Bila hujan lebat begini, biasanya jalan licin dan kesesakan jalan raya pun ye juga. Dan kalau selepas heavy meal mesti ngantuk. Tapi oleh kerana kita tak nak rushing or in a hurry, kira leisurely drive je la. Takde apa yang nak di kejar pun.

"Alaaah, mana nak cari cigar aku ni...lupa lak tadi patutnya singgah  kat Concorde beli cigar tu," semacam kecewa lak Mus ni.

"Kat Subang la kalau cam tu, ni dah kira diversion takkan nak patah balik kot?" Saran saya pada Mus.

"Oooh baru aku teringat, cigar aku ni ada jual kat Subang Parade... jom la ke sana"

Oleh kerana nak berhenti kejap jer untuk beli cigar, saya sarankan agar kereta di park kat road shoulder dan saya tunggu dalam kereta sementara Mus keluar beli cigar

Hujan mencurah dengan lebatnya...Nasib baik dapat ruang di depan Restoran Minang Subang Parade

Mus cepat-cepat keluar dalam hujan lebat. Hiiihii...kalau dah ketagih candu/nikotin tu sanggup dalam apa jua keadaan pun pegi cari gak....Ketawakan orang ...Saya apa kurangnya...huuuu.


kalau sambung citer ni ok gak kot....nak sampai Batu Pahat memang banyak lagi la nak di citerkan...selamat membaca narrative journal ni.....cheers.









No comments:

Post a Comment