Wednesday 18 February 2015

daging salai masak lemak cili api

bismillah


Dua hari lepas pegi Pasar Besar kat sek 6 Shah Alam.....Dah lama pun tak makan daging ... teringin lak...Orang yang jual daging tu kira kawan rapat gak la....Kalau beli, biasanya dapat la diskaun atau dia top up lebih sikit...Biasa la kawan2 kan...Sekilo daging batang pinang harga sekarang RM28....ok la tu..Daging batang pinang bukan banyak pun dalam sekor lembu tu...so that day me bought one kilo...

Sebahagian daging tu saya goreng masa first day tu...Ada la lagi tiga suku balance...Tak tau nak masak apa... So pagi tadi saya tanya my Mum..kalau2 dia teringin nak makan apa...My Mum ni jenis tak cerewet...apa2 pun bole...so me decide to try something special for her...Orang Kelantan masak lemak daging biasanya gulai darat la...Jadi ari ni nak masak yang my Mum kurang biasa makan...Since on my Mem's side is popular with  Minangkabau kind of dish...I will  try something to let my Mum rasa masakan Minangkabau...tapi lom decide what is it?


Ni kira trial and error ...Hihihi kalau my Mum tak makan naya nanti..So I will give my best shot on Minang's dish....nak pairing dengan gulai daging ni apa lak?...Ooo baru teringat my Mum suka yang celur2...Sib baik semalam saya beli terung..bende..kacang panjang pun ada lagi..ada gak terung...kacang botol/hantu..Tu semua favourite of all time buat my Mum...Orang kampung biasa la makan benda2 cam tu ...tu je la makanannya...budu jangan tinggal....tu a must.


So about 12 noon saya masuk dapur...Kebetulan ri ni takde banyak keje pun...Kalau ada pun petang nanti jumpa klien...tu pun minum2 biasa la kat sek 9 Hainan Kopitiam...Semalam dah ke Taman Botani, Klang jumpa klien sebelah petang...So ri ni bole la rilek sikit dok layan my Mum...


Saya pun siap2 pakai baju, seluar dan apron ... Apa lagi nak masak la..Kalau main golf kena bawa golf set ..Saya lak biasa dengan pisau, chopping board, kuali, periuk, belanga dan segala rencah2 nya....Lom pikir nak buat mende..Saya suka masak without recipe..Apa yang terlintas saya bantai la...Saya kuar kan apa yang patut dari dalam fridge...dan memulakan operasi masak....Hahaha ni yang best pun...Dah bermula la terapi...Do what you like best doing...dengan penuh passion and with lots of love....Mesti best punya ni...syok sendiri punya kes...hihihi.


Apa yang saya kena buat ?...First, have to grill/salai daging tu...Mana ada penyalainya...Salai...actually is to smoke the beef..but in this case I'll give a light grill to capture the essence of smoke/salai... kena guna kreativiti la...sebenarnya kalau terjemahan biasa grill ni kira panggang la... Saya ternampak pan serba guna yang saya beli kat Rantau Panjang tempuh hari...Oven ...micro wave pun ada..tapi saya nak test yang pan baru ni...Kalau2 jadi..mana tau...huuuu...Saya salai big piece tu tanpa potong...Macam grilling biasa la...potong kemudian...Masak medium gitu la...tu yang saya maksudkan light grill tu...


Masa tengah salai tu saya siapkan rencah2...pikir nak buat apa dengan sayuran...Hmmm sayuran ye...Celur je la..timun lak dok rilek atas rak...hmmm saya dah dapat idea...Akan saya kejekan timun tu nanti..Kikikik...Dia tak tahu jap lagi kulitnya akan di kopek dan di toreh2...bagi can dia rilek atas rak tu dulu sementara saya kerjakan yang lain...Potong terung...petola.....kacang panjang, bende dan kacang botol saya tak potong...biarkan keadaan semula jadi. 


Lebih kurang sejam gak la saya dok bertarung dengan periuk kuali kat dapur tu....Jeng jeng jeng dah siap untuk di sajikan...Biasa la ni my edible art series saya...Sebelum di sajikan kena lah makanan tu di make up sebaiknya...Macam orang pompuan nak kuar outing kena la presentable...same goes to my dish..it's a must without fail I will dress them up...Walau pun untuk makan sorang2 tetap kena dress up...it's a norm already..





Setelah semua siap saya hidangkan apa yang saya masak tu kat lantai ...Atas meja my Mum tak larat nak naik turun... Yang herannya dia nengok je apa yang saya sedang hidangkan...Saya nampak my Mum tersenyum ...Mungkin dalam hati nya terpikir apa la pulok yang saya buat dengan makanan ni semua sampai nampak ceria, berwarna warni...



Tuhan dah jadikan orang yang berumur perangainya sedikit sebanyak kembali macam budak2...tu fitrah...tapi Alhamdulillah despite her age ...she's ok in everything except for sakit2 urat...Yang lain masih ok...mata ..telinga ..minda/ingatan ..semua ok..thank God for that...Citer pasal hiasan ni saya memang pun suka menghias makanan...or play with food..tu yang mungkin buat my Mum senyum sendiri...

Saya sendukkan nasi serta saya bagi dia pilih apa yang dia nak dan saya berikan padanya...Setelah semua ok untuk dia baru la saya ambik pinggan untuk saya...Kami makan berdua je...Yang lain2 kuar.. ada hal masing2...Rupanya my Mum loves what I cooked for her today...Kepedasan pun nampak..sambil banyak air yang di minum ... My Mum ni tak minum walau sepedas mana pun masa makan...tapi dia akan minum mungkin 10-15 minit selepas makan baru lah dia cari air...me follow her footsteps since small up to now...I'll never drink while having food..it's either before or after...if before meal...normally juices and fruits...

Ada baik gak petua ni...Saya tak tau la dari segi perspektif kesihatan...Tapi Alhamdulillah saya jarang benar sakit...demam2 biasa tu ada la...tapi jarang pun...anti body masih kuat kot...Entah lah.?..Sapa yang nak sakit kan..? Amal ulaman dan sayuran...mungkin gak kot? My Mum is the living proof...she's 90 plus now...

Dalam kehidupan yang di pinjamkan ini...sememangnya di sini bukan yang kekal abadi...Di sini hanya persinggahan menuju satu tempat yang abadi...Ibu ada lah segalanya buat kita yang masih punyai ibu...Doa ibu doa terbaik...Selagi hayatnya ada, tak putus2 doa nya buat orang2 yang terdekat dengan nya....Apabila perginya ibu bapa dan sedara kandung satu persatu maka dengan itu hilang lah berkat doa mereka buat kita yang hidup ini...Beruntung lah kita yang masih dapat berbakti pada kedua orang tua selagi hayat masih ada...Kita pun tak tau samada kita atau ibu bapa yang dulu pergi menemui Ilahi...Contoh..macam seperti yang  my Mum alami...suaminya/my father...anak pompuannya/kakak saya.. son-in-law/my sister's hubby dan cucu nya/anak my sister sudah kembali ke rahmatullah....Tinggal saya sorang sebagai permata hidupnya...

Oooops...stop...stop..ni dah terlebih cerita hal personal...sorry my friends...

sekian lah saja buat kali ini...mata pun macam kuyu selepas makan ...tak mungkin ngantuk...kenyang tu betul la...terima kasih kerana sudi selak sana sini jurnal ni...wassalam.













No comments:

Post a Comment