Friday 29 August 2014

tasik biru menggamit kenangan....

bismillah


Pada pandangan saya, tasik biru ni asalnya adalah bekas lombong. Dulu kegiatan melombong bijih timah memang rancak berlaku di negeri Perak dan Selangor...Maka banyak lah tinggalan lombong yang luas dengan kedalaman tertentu ...Contoh terbaik ialah Sunway Lagoon serta D Mines di  kawasan Sungai Besi.....Khabar nya lombong kat D Mines tu adalah the deepest tin mines in the world....

Di Lembah Klang ni boleh di katakan apa saja bentuk hartanah boleh di manafaatkan...lombong ke...gaung ke puncak bukit ke semuanya ada guna...Lihat saja Genting tu...siapa sangka bukit bukau macam tu boleh jadi tempat peranginan yang tersohor di dunia..

Di mana ada keinginan di situ ada jalan...janji kena berusaha..

Masih saya ingat..Sunway Lagoon tu dulu adalah lombong tinggal dan setinggan... Tan Sri Jeffrey Chia transformed that into a prestigious development enclave...one of the sought after lifestyle address in Klang Valley..

Back to Tasik Biru, Kundang....In the 70s, this area was considered remote and isolated...but with the availability and advancement in transportation linkages...It is accessible in just less than 1 hour from KL city centre...That's why this place is so popular among city dwellers who's trying to enjoy weekend escapism from the hustle bustle of city life...


The size of the lake is very much suited to any water sport activities...be it canoeing, jet skiing, or even fishing for fanatic anglers, swimming and bathing...There's a golf course nearby at Kundang...so weekend activities are available depend on the kind of affordability....from free of charge to something of high end sporting activities like golfing and horse riding... This is a real worthwhile weekend activities to spend with family and friends...With the expansion of urban conurbation area of metropolis, areas like these Kundang lake and the surroundings become the catalyst for development....It becomes another satellite township and as the suburbs of the emerging Sungai Buluh township...

Any township cannot survive without population support and the population comes together with employment vis a vis the availability of jobs in industrial, commercial, residential, institutional sector etc. thus makes the town grow and alive as a self-contained township....Physical, economic and spiritual development are the gist of any flourishing township...But sadly nowadays...spiritual values are been taken for granted and we can witness from the ill effect on social integration and assimilation etc...so sad though compared to the era of 60s and 70s where ethnicity is not a due problem but able to live harmoniously as part of the overall social fabrics...



Waaah makin menjadi-jadi... Ni citer benda heavy...sapa nak baca ni....ingat sikit...Jurnal ni untuk santai-santai...Sori la wei...Tersemangat sikit tadi...maklum lah kalau citer pasal negara ni jadi patriotik la pulak, tambahan dekat dengan tarikh sambut kemerdekaan...Lusa jer lagi wei nak sambut hari merdeka tu...

Hiiii...kat mana dah kita ni...dah sesat lak pasal topik atas tu...

''Mus cuba demo tengok tuuu...kawasan selepas rail guard tuuu...nampak apa?'' Kata Dr Sab 

''Ada orang mandi manda, berkelah nampaknya'' jawab Mus

''Tu semua bukan orang sini....orang luar yang ramai tu....tengok kenderaan pun dah tau'' balas Dr Sab

''Jet ski ni camne lak, sapa punya...operatornya sapa?'' Mus bertanya lagi pada Dr Sab

''Ada yang di sewa, ada yang bawa sendiri ...macam-macam cara la...'' balas balik Dr Sab

''Demo nak main ko?'' Saya mencelah

''Kawe ok jer....'' jawab Mus..yakin nampak nya

''Ok kalau cam tu nanti kawe tanya geng kawe kat sana tu'' Dr Sab berkata sambil menoleh kepada Mus

''Demo ni ada kawan merata tempat'' cakap saya kepada Dr Sab

''Macam tok penghulu kat sini...kalau jadi tok wakil leh popular demo'' Mus menambah

Dr Sab keluar untuk bertanya sesuatu sementara kami berdua tunggu dalam kereta ..Saya sibuk dok ambik gambar sementara Mus dok melilau mata tengok apa pun tak tau la...asyik nar nampak...Memang orang ramai pun...tak kira bangsa tua muda...Awek-awek kotaraya pun ramai... 


Hujan renyai-renyai mulai turun..tapi ramai gak orang yang sedang mandi manda macam kata Mus tadi...Saya rasa mandi manda di tasik ni mungkin kurang selamat kerana kita tak tahu depth dan juga sudden drop tepi kolam tu...Ye la ni bukan pantai yang landai....Tapi mungkin pihak Majlis Daerah dah buat manufactured slope pada tebing nya...kalau cam tu ada  la man made shore macam tepi pantai tu kira ok la juga...Nampak Dr Sab tergesa-gesa datang ke kereta...dengan muka mencuka..Ni mesti ada problem...


''Nasib tak baik la wei...full la..'' kata Dr Sab dengan wajah sugul

''Lagi pun hari ni ujan...tak berapa best nak main ...tak leh nak tunjuk skill koner baring laaa.'' dengan sombong Mus pula berkata seolah-olah frust la tak dapat main jet ski

''Dah tak dok mula la  cakap besar...'' kata saya macam perli Mus

''Kawe sebenarnya tengah semangat ni nak tenggek burung kat scooter tu...yang besar tu tak berani la'' balas balik Mus...cam confident jer..

Kami ketawa kat Mus...yang water scooter tu kena naik berdiri....bukan leh tenggek mana pun...boleh la kalau nak rempit sikit tapi tak laju la...sesuai untuk warga yang hampir emas...heee.

''Mu tau ke cam ne nak slow dan laju dan nak berenti jet ski tu?'' Kata saya mengusik Mus

''Pulas jah berkebuk la lari nya...nak berenti, brek la'' balas Mus

''Brek kat ne?'' Saya tanya balik kat Mus

''Mesti la ada brek ...kaki ke tangan ke...kan design tu cam motosikal'' selamba jer Mus jawab

''Pasti ko cam tu?'' Saya usik Mus lagi

''Macam la mu ni terror sangat pasal jet ski ni...mu pun dua kali lima jah...'' Mus semacam geram dengan saya

''Jangan macam tu...aku ni nampak jah cam ni...aku banyak kali dah rempit dengan jet ski ni...kat laut lagi bukan kat tasik...tengok kaki la wei'' kata saya lagi

''Tak usah nak bohong la..mu tu dok bukan tepi laut pun...hiii..nak kelentong biar lah masuk akal'' macam tak puas hati je Mus dengan kata-kata saya tadi

''Ooo...mu tak tau yang aku ni bape lama dok main ulang alik kat Langkawi...kan adik ipar aku ada sana.'' saya yakinkan Mus.

Dr Sab diam jer mendengar perbualan kami berdua

''Apa kena mengena adik ipar mu dengan jet ski'' balas Mus lagi

''Ya tak ya....aku pun ada adik kat Dubai..tapi takde sangkut paut pun dengan topik kita ni ... pe cer bro?'' Macam tak puas hati di sambungnya cakap sebelum saya menjawab

''Macam ni...dulu kan aku ni consulting planner untuk Rebak Island Resort di Langkawi tu...aku selalu la ulang alik...nampak tak.. dah ada sedikit pencerahan....hiii'' saya pun geram gak tu saya jawab cam tu...

''Yang ada Marina tu...tu hebat pojek tu...Hicom punya'' Mus dah mula yakin yang saya bukan main-main

''Tau takpe.. pulau tu luasnya lebih kurang 300ek...aku Planner projek tu...yang buat Master Plan...akitek lak DBA...dah nampak clear citer ni...tak macam tipu kan?'' Dengan bangganya saya jawab

''Ya la...masa tu aku dengan mu pun jarang jumpa, mana nak tahu..'' balas Mus lagi

''Adik ipar aku ada cafe dan restaurant kat tepi pantai di Kuah tu...biras aku tu orang Langkawi....dia la yang ada jet ski tu...'' saya cuba ceritakan yang sebenarnya

''Ooo macam tu kisahnya'' balas Dr Sab ynag tadi nya membisu

''Aku ada gak naik Catamaran dia pegi dekat-dekat dengan Phuket... belayar...best giler...Catamaran tu leh muat 15 orang...ada cabin untuk tidur...masak... karaoke macam-macam la...'' jawab saya sambil menepuk-nepuk bahu Dr Sab

''Ada lagi ker Catamaran tu?'' Tanya Dr Sab lagi

''Ada...tapi larat ker...rental nya beribu sehari...'' saya jawab ringkas

''Tu mainan orang kaya' Mus pula berkata macam memerli saya

''Bukan cam tu...dia buat biznes tu...aku ni naik free..tu pun dia nak aku rasa macam mana belayar dengan yatch...tu la se umur hidup aku naik pun...'' saja saya cakap macam merendah diri

''Penah aku citer pasal akademi driving Langkawi kan...ha..tu dia la ownernya...dia kongsi dengan Tan Sri AA..'' saya teruskan lagi bicara

''Ooo mu penah citer...ingat tak A dan T ajak kita pegi masa dia orang nyanyi kat sana...kat Pantai Kok tu la'' Mus dah mula seronok dengar cerita saya

''Ok ok..aku caya la mu cakap apa pun...terbaik la'' sambung Mus lagi setelah saya diam sebentar

''Tadi citer pasal camne nak slow down jet ski tu kan..haaa..camner?'' Saja saya usik Mus balik

''Kan tadi kata ada brek'' kata Mus dengan yakin nya

''Yang model aku guna tu memang takde brek...aku rasa mana-mana jet ski pun sama...Nak slow down ke berenti ke...cuma guna handle minyak tu saja...slowkan minyak tu berenti la..mu pulas makin kuat berdesut la...kalau panik leh langgar tebing...member aku first time dulu terjun air la tak tau nak slow...kelakar gak...'' saya ceritakan pengalaman saya sambil menoleh ke belakang pada Mus

''Oooo gitu rupanya....mati-mati ingat ada brek'' Dr Sab berkata, rupanya dia pun tak pernah naik jet ski..

''Nampak gaya pegi tanya tadi macam gaya pro je...tapi hampeeeh pun'' balas saya pada Dr Sab

''Gaya kena ada ...jangan nak kalah...biar papa asal bergaya..hiii.' 'jawab Dr Sab dengan selamba

Oleh kerana takde rezeki nak main jet ski kami bersepakat pergi cari kedai makan untuk minum patang...Ni pun dah waktu high tea...Kat sini takde la restoran yang canggih manggih...setakat warung dan gerai jer la...Boleh di lihat sepanjang jalan besar tu deretan kedai-kedai... Ingat kedai Majlis Daerah la  kot tengok kepada gaya design tu...Tempat ni nampak sibuk dan lively...tambahan di hari minggu cam ni...Penjual makanan pun sibuk melayan tetamu.

''Tu ada restoran tepi tasik...parking pun senang..apa kata kita pegi situ?'' Dr Sab memberi cadangan

''Ok gak..ada apa istimewa kat situ...?'' Tanya Mus pada Dr Sab

''Biasa la tempat camni...mana ada kobei beef''' kata saya pada mereka berdua

''Apa tu...tak penah dengar pun...'' tanya Mus semacam kehairanan

''Ooo pegi kat Bukit Bintang..restoran Shook..ada la benda tu ...hari tu ada Tok Arab..client aku.. dia belanja makan kat situ...'' saya bagi tahu tempat yang saya pernah makan hidangan tu

''Sedap ke...' tanya Dr Sab lagi

''Daging lembu la...tapi kawe dengar lembu tu di ternak khas dalam satu kawasan...di beri makanan spesel...di massage dan di jaga lebih pada jaga ratu cantik la...tu pasal dagingnya sekata je texture...lembut ..kalau medium cook kira ok... terbaik la...'' jawab saya dengan panjang lebar

''Kawe takleh makan kalu rare ke medium....well done juga terbaik...dasar tekak kampung...'' kata Mus pula


Kami masuk ke warung yang paling tepi..Saya masih ingat tahun lepas masa datang dengan Dr Sab dia bawa saya singgah warung ni la...Ramai orang tambahan hujan..jadi ramai la yang berenti minum sambil berteduh daripada hujan...Saya sibuk dengan ambik gambar orang main jet ski...sonok gak tengok..Tapi ya la dah tak nasib baik ri ni..Lain kali jer la..


''Demo nak minum apa ...?'' Dr Sab bertanya pada Mus

''Ada apa spesel...carrot susu ok gak tapi hujan-hujan ni sejuk-sejuk nanti bladder cepat full lak..teh tarik je la'' jawab Mus 

''Ada lagi ko nyior muda..cer demo tanya?'' saya bertanya pada Dr Sab

''Adik... kelapa muda ada lagi ke?'' Dr Sab bertanya pada budak pelayan yang sedang berdiri di sebelah meja kami

''Ada bang....nak banyak mana?'' Jawab budak pelayan tu

''Hiii tengok ..demo ni kira muda pun lagi..dia masih panggil abang tu...'' saya berkata pada Dr Sab sambil menyindir 

''Hiii...teruja gak ni...demo guano..teh tarik ke nyior muda ni...kawe nak nyior'' seronok semacam Dr Sab

''Ok la..semua nyior la kalu cam tu'' Mus setuju dengan cadangan saya tadi

''Demo tau dak ...yang dok popularkan nyior muda  ni sapa?'' tanya saya pada Dr Sab

''Entah....no idea....tak tau lak..'' jawab Dr Sab ringkas

''Secara komersil dan untuk tujuan menarik pelancung...ni idea Dato' Sri Sanusi Junid...Masa dia jadi Menteri Pertanian.....kan dia pernah experiment suh tanam padi atas bumbung masa dia jadi MB Kedah...creative kepala otak dia tu...'' saya nyatakan apa yang saya tahu tentang buah kelapa 

''Mana demo tahu semua ni...?'' Macam hairan je cara Dr Sab tanya saya tu

''Kawe dulu kerja dengan Kementerian Perumahan kan...kawe banyak la wat paper, study pasal pelancungan ni...tu la pasal...'' jawab saya lagi

''Ye la....kita jadi lecturer ni banyak gak research tapi banyak dok dengan students....lebih kepada akademik...exposure kat luar tak banyak la..tak gitu ?'' Kata Dr Sab sambil menepuk bahu Mus

''Ho.. gitu la kita dua ni...'' ringkas je jawab Mus

Nampak ada orang tempah lai chee kang...tapi sejuk, hujan ni...nanti tak pasal-pasal basah seluar dalam kereta....kacau tu...Goreng2an pun ada gak..Rasanya masa cam ni elok gak makan yang panas-panas...Ada nampak keladi, cempedak, pisang entah ubi apa, keledek, sukun pun ada gak...Teringat saya....pertama kali makan buah sukun ni masa di Gombak...rasa macam roti pun ye...teruja benar....saya tak pikir tu buah..Di sebelah pantai timur orang tak makan buah sukun...Orang makan buah beko wat kerabu ..Kat sini beko pun orang tak kenal apa benda...Lain padang lain belalang...Sini belalang kunyit sana belalang gajah ......hahaha..

''Makan la ..kalu sejuk tak best lak ni'' pelawa Dr Sab

''Sedap gak ubi ni...ehhh keladi ni'' kata saya merujuk kepada ubi yang terhidang

''Ubi gak tu...ubi keladi..'' kata Mus lagi

''Demo tau tak air kelapa ni kira ada khasiat nya yang hebat gitu' 'kata saya sambil makan ubi keladi goreng

''Tapi dulu orang tua tak bagi sangat minum ni...kata leh sakit urat dan lemah tenaga batin...tapi yang heran orang tua-tua dok minum...kita budak-budak di larang'' jawab Mus

''Ho...betul la..tempat kawe di Bukit Lata Rantau Panjang pun sama gak'' Dr Sab mengiakan kata-kata Mus

''Ya la, tu kan saikologi...macam gak jangan panjat pokok betik nanti kurap kemaluan..sebenarnya tak nak pokok betik tu tumbang....sama gak dengan air nyior...nanti abih budak-budak hentam....takde la untuk dia orang'' saya memberi pendapat ikut logik saya

''Logik gak tu...dulu kawe takut gak nak minum....tapi tengok orang minum selamba jer...tu sekali sekala pun minum gak la'' kata Mus pula

''Sebenarnya ikut kajian saintifik la...air nyior ni adalah air isotonik yang tulin...natural...good as  detox agent....tu pasal sakit urat...ada tindak balas chemical masa proses detoxation tu...nak nyahkan penyakit tu mesti ada kesan....tu pasal kawe minum banyak air nyior sekarang ni...'' saya terangkan apa yang saya pernah baca dalam artikel tentang kebaikan air kelapa

''Ni ilmu baru...bagus gak ni'' kata Dr Sab

''Isotonic drink yang lain tu dah tak natural...macam 100 plus..sprite tu....dah campur pemanis....jadi carbonated drink...kalau demam denggi kan biasa kena minum air isotonik...'' saya panjangkan lagi penerangan tentang kelapa

''Ya la...kalu cam tu baik minum air nyior la ye...'' kata Mus macam dah faham maksud apa yang saya katakan

''Orang tua-tua cakap jangan minum air nyior kalu kena demam campak atau masa berkhatan...nanti parut tak hilang...yang tu kawe tak tau jawapan..lom baca mana-mana nak proof tu betul ke salah...'' saya berkata semacam keliru pun ye

''Molek gak wat kajian tu...tak gitu ke?'' Kata Dr Sab semacam menambah apa yang saya cakap tadi

Selepas menikmati juadah petang, kami akan ke satu lagi tempat yang Dr Sab janji kan pada Mus semasa beli benih anggur sekejap tadi..Hujan pun semakin reda dan eloklah kiranya kami mengangkat punggung dan beredar dari warung tasik biru ni...Tempat yang nak di tuju hanya Dr Sab saja yang tahu...Kami berdua ikut je la lagi pun dia yang drive hari ni...

Sekejap sekejap Dr Sab berhenti kan kereta..dia nak tunjuk kan tempat di mana boleh dapat barang-barang kelengkapan untuk membina rumah....kayu, batu, tiles, slab, grill, atap, bumbung, pintu, tingkap, balustrades dan apa saja yang second hand..Pengusaha tempat ni kepunyaan orang India....Memang kaum India ni terror berniaga barang-barang lusuh..Tu speciality dia orang..Bagus la cam tu masing-masing ada kelebihan dan kepakaran.

Kami meneruskan perjalanan...Saya rasa lain macam la pulak ...tangki perut dah semakin penuh ni...bladder pun rasa tak selesa. Aduh leganya bila Dr Sab membelok dan singgah di satu kawasan nursery...Wah mewahnya nursery ni....besar nar....bersih dan pandai di buat layout tapak semaian dan holding nursery tu...Tak nampak ada orang pun..Tokey pun takde...gate terbuka...Hujan masih renyai-renyai....Kalau jalan jauh mau kuyup gak ni..



''Demo wat kuar la benih anggur tu'' Dr  Sab minta Mus keluarkan benih anggur

''Ok ok...semua sekali ke?'' Tanya Mus balik 

''Ya la ...biar dia orang buat semua la'' ringkas saja jawab Dr Sab

Rupanya benih anggur tu untuk di tukar ke polybag yang lebih besar agar senang untuk di pindah tanam dalam tanah dan untuk mempercepatkan tumbesaran nya. Dr Sab ni memang pakar la....semua benda semua tempat dia tahu mana nak dapatkan dengan harga yang murah....tabik la kat dia.


''Demo ni kiranya ngalahkan Mc Gyver...'' kata saya pada Dr Sab

''Hidup kena pandai dan rajin berkawan serta ringan mulut....jangan dok sombong...kena berkawan dengan setiap lapisan'' dengan bangganya Dr Sab menjawab

''Betul tu....kawe sangat setuju'' Mus pula menambah

Sementara mereka berdua menguruskan pasal benih anggur tu saya buat nursery tour....Ambil gambar mana yang berkenan dan sesuai untuk jurnal saya...Wah teruja saya jadinya..

''Ni boleh tahan berapa lama?'' Dr Sab bertanya pada dua orang pekerja nursery yang sedang menguruskan benih-benih anggur

''Ooo ini ka..lama juga 6 bulan itu macam'' jawab salah seorang pekerja nursery tu

''Demo tengok...cam ni la cara tanamnya.'' kata Dr Sab pada Mus yang tercegat berdiri 


Saya pusing keliling tempat nursery ni...Memang luas..Di gunakan bawah transmission line...Menjadi betul apa yang dia orang usahakan ni...Memang pandai planning dan bijak menjalankan bisnes....Saya amat kagum dengan usaha mereka ni..Tokey ni berbangsa cina...memang dia orang kontrol la perniagaan nursery kawasan sini...

''Mu tengok cara dia buat rain harvesting tu...guna tong bertingkat-tingkat... kreatif tul'' Mus berkata pada saya tentang sistem kumpul air untuk rain harvesting


''Hmmm ye la...tadah air ujan cam ni kan menjimatkan ...takyah guna air paip...brilliant..'' kata saya bersetuju dengan cakap Mus

''Mu tengok detailing gazebo ni....cer ambik gambar boleh wat reference umah Dr Sab nanti'' kata Mus merujuk kepada palang ukir


Saya pun rakam lah apa yang Mus cakapkan tu....Memang betul pun..Cantik ukiran palang tu....Dan satu lagi saya tertarik dengan bangunan stand alone toilet ni...cara di reka bentuk guna bahan terbuang dan juga detailing kat facade, wall dan juga penggunaan tiles, pebble wash serta wall panel yang menarik ....Dah jadi satu art work lak...Nak buang air pun rasa aman dan damai...bersih lak tu toilet nya.


''Sini boleh buang air ke?'' Saya bertanya pada pekerja nursery yang berbangsa Bangla

''Apa itu air buang'' 

Saya tunjukkan isyarat..

''Ooo...kincing ke...buli-buli...free juga...apa-apa pun buli buang...tara hal...tabuli mandi saja...lain hal buli jugak'' dengan pelat Bangla tu bagi tahu saya


Selain pokok dan bungaan ada gak di jual pasu dan lain-lain garden accessories seperti wall panel....garden chair, table...pasu hiasan....miniature water fountain juga bahan-bahan untuk binaan wakaf dan gazebo....Macam-macam ada kat sini...Waaah...indahnya suasana.


Petang mula melabuhkan tirainya...Malam hampir menjelma...Betul-betul hari ni satu outing yang sungguh bermakna sekali...Elok benar kalau setiap minggu terluang membuat aktiviti yang menyeronokkan ni...Betul lah hari ni segalanya menggamit kenangan dan membuat kami ingin mengulangi kembali kunjungan....

Kami berlalu meninggalkna tempat-tempat yang kami lawati hari ini dengan segala kenangan yang penuh makna dan  terbendung rasa nikmat melekat di sanubari.

It's a nice statement of journey with everlasting sense of recall.



dah tamat...habis sudaaaah...
wassalam.







No comments:

Post a Comment