Sunday 21 December 2014

etok...apa benda tu?...pernah dengar tapi tak pernah tengok pun...

bismillah


12hb november 2014


Hari ni rabu, rupanya semalam dengan ari ni di Kelantan cuti sempena keputeraan Sultan ..Tu pasal cuti...banyak kedai tutup ... Ingat nak bayar bil fon...nasib baik buka lak Celcom Centre yang satu2nya kat Pasir Mas ni...setelah settlekan bil saya ke pasar untuk ambik pic tentang kuih muih...Oleh kerana ari ni ujan..ramai peniaga dah tutup kedai lagi pun dah petang ..kul 4 lebih...Dalam ujan rintik2 tu saya tak tahu nak wat pe lagi ...Pasir Mas ni bukan besar mana pun...



Singgah 7E beli twister ..memang tu my favourite...Saya tak suka yang ber gas...carbonated drink macam coke, pepsi dll yang ada high sugar content...Saya beli satu botol besar dan 2 botol kecil 355ml....



SM: Ujan lebat ri ni yer...salu ker ujan cam  ni?

7ES/staff:  Dah 2 ari cam ni...dah dekat tengkujuh biasa la cam ni.

SM: Ooo ya tak ya gak..

7ES:  Ri ni ada pasar malam kat bandar...macam mana la nanti..ujan ni..tak ramai la yang buka gerai...

SM: Kat mana pasar malam tu?...Elok gak tu kalau ujan reda leh ambik gambar kuih muih..

7ES: Abang ni orang mana...macam tak biasa kat sini'..

Apa yang saya nak cakap ni...nak cakap uncle ke atau atuk tu terlalu tua...tapi budak2 ni panggil abang...eh..serba salah la pulok..Rasa muda pun ye...Bangga la pulok...ish2...hati ku...jangan kau riak lak dah la...jaga2 perasaan tu..

SM: Saya asal Kampung Serdang, Kubang Sepat kat Sekolah Tanjung Bunga tu..cuma sekarang ni tinggal di Shah Alam...

7ES: Patut la..banyak tak tau pasal tempat ni..

SM: Sekali sekala balik...cam ni la..

7ES: Ni ada kupon...bila beli apa2 kat 7E..bole dapat diskaun..abang ambik la ni..

SM: Kena ambik semua ke?...First time saya tengok...nape kat KL takde pun semua ni?

7ES: Memang pun ...ni baru ri ni di kuarkan...kira abang ni antara orang pertama dapat ni..

SM: Oh yer ke...terima kasih dik..



Saya pun meredah hujan melalui pasar dan terus menuju untuk pulang...Se sampai di Kampung Kasar...saya ternampak deretan payung2 di depan Sekolah Kebangsaan Mekasar...Saya perlahankan kereta..masuk ke lay by depan bus stop...Oh..rupanya dia orang jual etok...ada la 10 payung kat situ... Saya tengok ada satu pompuan ni yang paling ujung ...takde orang berenti situ..jadi saya singgah kat payung dia la....

SM:..Assalamualaikum...ujan ye ari ni?

PE/penjual etok:  Ya la dah mula ujan... dah ujung tahun pun ni.

SM: Etok ni ada jual ari2 ke?

PE: Lebih  kurang cam tu la...tapi ni pun tak tentu gak, tengok stok macam mana...maklum lah dah tak macam dulu lagi..

SM: Bukan kah banyak kat sungai tu...orang dok 'ngokok' etok..

PE: Encik ni orang sini ko orang jauh..tapi kecek Kelate molek2 ada...fasih pun..

SM: Saya orang Kampung Serdang, Kubang Sepat...sini jer..tapi memang la saya tak dok sini...balik sekali sekala..

PE: Padan pun la...etok ni mari Teganu lo ni..sini takdok dah etok...pasal orang dok ambik pasir'

SM: Ohh gitu...ni kira jual camner?

PE: Yang sebungkus ni se rial..

SM: Ambik dua la yer..hok mentah takdok ker?...Sedap gak kalau ada boleh masak gulai lemak...

PE: Takdok..ada hak salai jah ... ya la...kalau hok mentah sedap gak masak lemak atau sayur putih...

SM: Ya la pun..kalu gitu ambik dua bungkus la yer..


Dalam perjalanan pulang saya teringat kata2 makcik tadi...Ya..atas nama pembangunan, mata pencarian orang kampung pun tergadai, terjejas..Yang buat duit tokey pasir tu la...dia sorang je yang dapat imbuhan..Ya la mungkin dengan beberapa orang pekerja nya saja...Dia boleh senang lenang atas tanah kerajaan..Maknanya guna hak rakyat jelata...Dengan aktiviti korek pasir tu, mungkin pegi jual kat pemaju Lembah Sirih Tan Sri G tu...tempat TESCO tu la...Kalau dikira pasir tu hak kerajaan di jual ke pemaju dan berlipat ganda hasil keuntungan hartanah on land reclamation...after compaction/settlement di jual ratusan RM/sq foot...

Tapi penjual etok yang dok sara anak2 tu tak sapa ambik tahu/peduli...Saya pun tak tau samada korek pasir tu di buat permohonan kelulusan EIA/Environmental Impact Assessment ke tak...biasa nya any reclamation will have an adverse effect on the surrounding areas when involves in hydrology system especially the under current and the gravity of water flow..but who cares...JPS/Jabatan Parit dan Saliran dan DOE/Department of Environment punya tanggung jawab la tuh......


Tadi masa saya kat taman awam depan Pejabat Tanah dan Jajahan  Pasir Mas yang lama, kat tepi sungai tu...saya nampak ada kerja2 melombong pasir...bandar Pasir Mas ni hampir musnah di sebabkan erosion...the river meanders towards this side of Pasir Mas and caused massive erosion on the river bank, bahagian Salor selamat...Daripada jambatan Salor-Pasir Mas tu kita boleh nampak kegiatan mengorek pasir...oleh kerana banyak sangat kerja melombong pasir....kualiti air berubah...habitat sungai pun banyak yang bertukar sifat dan hampir pupus segalanya..

I was quite lucky...during my last visit to my kampung last few days I saw one mak cik selling fresh etok...still fresh/alive...So I bought one kilo @RM14 ...Quite expensive...but to my surprise..this one is of different type of the the same species I reckoned...It's bigger than the normal roasted type that been sold along the roadside lay bys especially in front of Sekolah Kebangsaan Mekasar...

According to that mak cik...this one is not the normal river species but from irrigation canal and sawah padi...The colour is a little bit darker and bigger in size...All this while I never knew that etok can also be found in the sawah padi...waaah..a new experience for me...



I went back home and confirmed with my mother about the etok sawah...and she said that could be possible coz the river water flows towards the irrigation canal and to the sawah padi...and less polluted compared to the river as lots of sand mining activities are actively in operation right now...may be the etok is looking for new habitat....



The fresh etok is good in gulai putih...A simple dish with only onion..garlic...lemon grass/serai and coconut milk...a little bit of salt and pepper and asam keping....It's truly delicious...can't resist to have a bite...well especially with the presence of pucuk jenerih that I bought at the pasar...A very rare ulam kampung....What a lovely feast with my mum...



Ikan dan udang pun makin pupus..Air jadi macam teh susu....sungai Kelantan ni merupakan main tributory dari kawasan hulu...Dari Banjaran Titiwangsa menuju hiliran ke muka kuala dan keluar ke Laut China Selatan...Sepanjang2 sungai takde air yang jernih...Kalau ada ikan pun mungkin boleh buta mata kerana tahap visibility is very poor may be less than 5 meter..Mata boleh buta oleh sebab contamination and can cause accident sama sendiri kat dalam air pekat tu atau mata tercucuk akar pokok2 yang tumbang di sepanjang tebing sungai tu...Burung helang, camar atau pekaka/raja udang pun tak lagi kelihatan menebarkan sayap kerana rasa saya dah pening nak cari idea nak target ikan2 dalam sungai kerana air yang pekat macam teh susu tu...silap2 junam leh kena kayu terapung...buat patah paruh tak pasal2...



Tengah hari sebelum hujan tadi..saya ambik masa untuk mengenang kembali kisah masa saya sekolah dulu...Satu waktu dulu ada padang, sekarang dah jadi Taman Awam...Tapi entah lah...it looks dilapidated...nama jer taman tapi under utilised and not properly maintained may be due to maintenance cost..Berapa sangat kutipan hasil cukai berbanding bandar2 di pantai barat yang padat dengan pembangunan especially commercial and industrial sector...PJ and Shah Alam collected almost half a billion of assessment annually.

Dulu sebelum ada jambatan yang menghubungkan kedua2  belah sungai, those from Pasir Mas/Salor terpaksa naik perahu datang ke sekolah berulang alik setiap hari persekolahan.....Bahaya dengan arus yang deras terpaksa di tempuhi tambahan di musim hujan. Ada berlaku beberapa kali insiden perahu terbalik ....

Saya kerap  kat umah kawan saya Teng Poh Hing/atau kita panggil dia Pok Him...yang tinggal beberapa meter saja dari Pejabat Tanah dan Jajahan Pasir Mas ni...

Mungkin ramai yang tak tahu atau tak perasan bahawa kaum Cina di Kelantan ni ramai yang tinggal di sepanjang sungai...Ada kawasan lembah di tepi sungai yang juga rezab sungai tu adalah state land...Orang Melayu tinggal di kampung.. tanam padi dan ada dusun ..Bagi kaum Cina dia orang bercucuk tanam di tanah kerajaan tu la....kira macam no man's land la tempat tu..

Di Kelantan bangsa lain tak boleh beli tanah..hanya setelah cukup syarat seperti jadi rakyat yang bermastautin untuk beberapa tempuh waktu serta dengan kelulusan exco baru layak beli tanah..Orang Melayu yang bukan lahir di Kelantan pun sama tak boleh beli tanah kecuali bermastautin serta dapat kelulusan exco je baru dapat...tu dah memang dalam akta/enactment undang2 tanah di Kelantan...ada beza la dengan National Land Code...

Hiiish dah macam lecture la pulok ye...sabar jap ye...kalau tak explain nanti tergantung lak...ni on the surface je...sebagai ilmu pengetahuan yang boleh saya share...Memang subjek ni dulu pun saya ada ajar Architecture student dalam subject Environmental Planning semasa jadi part time lecturer di UiTM sewaktu dulu...

Atau kalau nak juga ada tanah di Kelantan.. kahwin je dengan mek Kelate...selesai masalah. Tu ada orang cakap kalau nak gi Kelantan kena la naik bas SKMK/Syarikat Kenderaan Melayu Kelantan...tapi di kiaskan pulok dengan 'Saya Suka Mek Kelate' atau 'Sampai Kelate Mesti/mau Kahwin'......hihihi.. 

Di Malaysia ni Kelantan is the only state with the majority of land falls under Malay Reserve ..Terbalik kot kalau dengan negeri2 lain di  Semenanjung Malaysia ni yang guna pakai Torren System seperti di Australia tu...Biasa lah bawah British...mesti lah tanah banyak di kategorikan bawah Non Malay Reserve....Tu untuk kesenangan dia orang nak pulun tanah....freehold lak lagi...Makna nya selagi ada bulan dan bintang tanah tu hak milik dia orang la...Leasehold 99 tahun ada tapi tak banyak mana pun...Cerdik orang British ni...kalau bodoh tongong mana leh nak jadi penjajah.. Ya la masa tu orang Melayu tak sekolah pun jadi senang la nak di putar belitkan.

Tapi manusia ni ada macam2 cara dan ada loopholes pun dalam undang2 tanah..Ada saja cara nak cari peluang dari loopholes tersebut...Pemaju paling besar di Kelantan seperti SBJ tu bukan orang Melayu pun...yang dok majukan Lembah Sireh tempat ada Tesco tu pun orang Perak ..perantau je....bangsa lain gak...Bukan susah pun.. guna proxy orang Melayu...habis citer..Hmmm..tak nak citer panjang la benda ni..nanti sensitif lak...Nak tau lebih jumpa saya la personally...minum kopi ..leh sembang2 lama pasal ni...belanja tosei dengan carrot susu je...on la ...hiiii.

Satu lagi orang Cina Kelantan ni dah assimilate dengan orang tempatan..cakap dialect Kelantan fasih...pakai kain pelikat..tengok citer P. Ramlee....main wayang kulit..dikir barat even they use Malay names for the daily interactions...nama harian la nama macam orang Melayu tu...Hampir semua budaya orang Melayu di praktikkan.. yang beza cuma ugama je...haaa..tu hebatnya Cina Kelantan ni...very adaptable...survival la tu..

Saya dengan kawan saya Pok Him ni saya tak rasa dia tu Cina ke apa..dah macam kuarga pun..Tengok betapa akrab nya kami dulu..tak macam sekarang..banyak sangat politiking...Kepentingan masing2 jadi agenda ..bukan nak rukun damai pun...cakaran lebih...Rakyat biasa still ok..cuma ada sesetengah puak je yang lebih2kan dok main isu sensitif ...Tak yah citer la ye..membosankan...Citer pasal saya dengan Pok Him lebih baik...saya dengan Pok Him ni sebagai satu analogy..satire..reality  in assimilation and integration...dalam persahabatan...


Saya selalu spend time dengan dia..Oleh kerana dia ni pun jenis tak ramai adik beradik macam saya..jadi kami sangat ngam la...Kadang2 saya makan minum kat umah dia..dah jadi macam rumah kedua saya lak...Saya bawa roti dan kuih muih kalau saya nak makan kat umah dia...maklum lah kita ni Islam..ada yang boleh dan tidak untuk di makan...

Biasanya saya takut anjing..al maklum kita orang Melayu mana ada anjing...Tapi oleh kerana saya selalu kerap kat umah dia, anjing dia tu pun jadi macam kawan..Kadang ikut kami ke lembah tempat tanam sayur dan tembikai tepi sungai...Setiap kali saya sampai kat umah Pok Him anjing tu bangun macam hormat saya datang...senyum je tak marah pun ...

Kalau lama saya tak datang, bila saya sampai jer anjing tu lompat2 sonok...Kalau dia tu manusia mungkin dah couple kami berdua..Saya pun suka pada anjing Pok Him tu tapi saya tak la pernah pegang dia...Saya ingat anjing tu pun paham macam mana hubungan kita berdua...batas2 pergaulan yang perlu di jaga...ceeeewaaah..lain macam citer kawan dengan anjing nih...

The whole family pun terima saya..Aktiviti kami berdua samada sebelum pergi sekolah atau hari minggu...Kami selalu pergi tangkap ikan kat sungai, favourite ialah ikan kaloi..Balik kat umah saya masukkan ikan tu dalam perigi...Makanan nya senang jer...bagi makan daun keladi...Pok Him la advisor saya tentang jenis2 ikan sungai yang kami tangkap...

Pok Him ni pun ada gak datang umah saya especially during fruit and paddy harvesting season....that's our favourite times collecting fresh water fish in the lopak2 air dalam bendang dan panjat pokok buah2an kat kebun...Tangkap ikan dalam sawah sangat senang...guna tangan jer...Bila air bertakung ikan2 berkumpul dalam lopak, terutama haruan, puyu dan keli ni jenis hardy, can survive in the mud for weeks...that's the speciality of the fresh water fish..until now I don't quite understand their habitat and behavioural pattern...Kelebihan yang Allah bagi pada binatang tersebut....

Kat mana Pok Him sekarang ni saya pun tiada kabar berita lagi tentang dia..Kami dah putus hubungan langsung...Selepas MCE/Malaysian Certificate of Education kita bawa haluan masing2...


Tu la kawan saya..Teng Poh Hing/Pok Him yang berdiri di barisan belakang...atas ujung sekali sebelah kiri...Saya nombor 4...Kalau sekarang pelakon2 Korea popular dengan remos rambut tutup dahi...kami dari dulu lagi dah berfesyen macam tu...haaa..sapa tiru sapa?..Hihihi..


    sekian lah saja kisah kali ini...terima kasih banyak kerana sudi buka mata nengok jurnal ni....tqvm.





                                                                                   
                                                                                             

No comments:

Post a Comment