Monday, 29 December 2014

kulat sisir...ehhh..apa ke benda tu wei...?

bismillah




flashback....

Dingin nya malam ni...Hujan mencurah turun dengan lebatnya. Angin malam yang berhembus bersama hujan sungguh nyaman. Biasa la kat kampung..Rumah di buat dari buluh. Dari rekahan dinding tu la masuk angin...Atap pula atap nipah..Kadang2 bocor sana sini..Tapi tu la yang buat sonoknya. Terkelip2 pelita minyak tanah kadang terang kadang malap oleh hembusan angin...Curahan hujan atas atap tu la paling mahal..tak boleh di beli...Tu nostalgia terbaik...

Sekarang orang dok heboh citer pasal green living...sustainable serata dunia..Kita dulu2 dah memang hidup dengan keadaan demikian....celik je mata nampak green everywhere...bangkit pagi hirup udara segar...full of negative ion...tidur atas tikar mengkuang...dapat direct magnetic waves dan cross ventilation...Tak heran pun macam orang sekarang ni...kejap2 citer pasal green  pasal sustainable....Macam la kita orang Asia ni tak penah tau apa tu semua...pe ke mende tu? 

Terasa sejuk seluruh badan....tarik selimut....kapit bantal di kedua2 belah tangan....letak celah paha...kasi warm up sikit...Dulu2 takyah air cond pun...segalanya fresh....guna air cond wat kuarkan CFC lagi la teruk...menambahkan carbon foot print...Sapa2 yang tak merasa pengalaman ni macam rugi sangat rasanya...At least to me..things that money can't buy...that's the real life experience of what the green and sustainable living is all about....


Kalau hujan cam ni esok pasti takleh noreh dah..Batang getah basah...Mana leh noreh..susu getah tak kuar kalau batang basah....hihihiii...Tu la namanya pokok getah...Ada perangai gak dia...Sekarang pokok getah ada harga ...bukan saja susu nya tapi gak tubuh badannya ...Hihihi...macam orang lak ye...Kayu getah tu leh buat furniture, plywood, chip board dan macam2 la lagi...

Hujan semakin turun dengan lebatnya...Malam semakin larut...Bayu berhembus semakin dingin dan perlahan lahan mata pun jadi kuyu....Terlena di buai mimpi bersama hujan malam yang syahdu membawa seribu impian...Waaah dah kuar bahasa jiwang tu...hihiii sekali sekala perlu gak menjiwangkan diri..

Dok kat kampung mana ada Restoran  Mamak ke Star Buck, Papa Rich  time tu...Bila gelap ayam itik masuk reban. Lepas belajar ngaji Quran buat la apa yang patut...homework ke di temani pelita ayam...Kadang2 orang lain dah hanyut kita ni terpaksa sengkang mata nak siapkan kerja...Kat kampung mana ada library...tapi pandai gak takde library dan tuition pun..Janji usaha..

Kalau sekolah sebelah petang pagi2 kena gi kebun atau sawah tolong mak bapak...Tu kehidupan kat kampung...Kenangan yang terlalu mahal kalau tanpa mengalaminya memang tak merasa la...Waaah...bertuahnya lahir di kampung..Tapi masa tu yang amat la boring..envy sangat bila tengok sedara mara dari bandar pulang ke kampung..Tapi..kita lebih kuat jiwa raga...kental..Tu la hakikatnya tinggal dan jadi anak kampung.

Aktiviti pagi lepas hujan kalau tak boleh noreh...apa agaknya.? Haaa...salah tu tekaan..Aktiviti ramai2 kuar dengan besen kat tangan...Leh agak apa benda?...Betul tu...pungut kulat sisir atau cendawan kukur...Tahu ke apa tu?...Sifat cendawan kukur ni agak pelik sikit...Dia tumbuh atas batang getah yang telah reput...Mungkin gak susu getah tu ada main peranan masa decomposition...jadi nutrients agaknya....Kalau kat batang pokok lain takde pun tumbuh subur macam kat batang getah..

.


IA/sepupu: Siap la cepat ..ni nak gi kutip kulat..lambat2 kang abih lak.

SM: Awal lagi ni..

IA: Orang lain dah kuar pun aku nampak tadi budak2 pompuan tu dah kuar bawa besen...WN dengan kawan2 nya nampak meriah tu..

WN ni kira anak dara sunti yang paling cun la masa tu...Macam Mahsuri lagenda Langkawi gak la...jadi impian pemuda kampung.. Ramai yang dok mengidam dengan minah ni...huuuu.

SM: Hmmm tunggu aku pakai suar dulu..aku nak segak2 sikit.

IA: Tak yah nak nyemat la ..bukan nak gi tengok wayang pun...nak gi kutip kulat jah.

SM: Mu ni...masa ni la ramai awek kuar..kena la smart sikit...mana tau rezeki..

IA: Nak kelakor tak kena tempat.

Bau rumput selepas hujan memang sangat saya suka..Sungguh menusuk dan sangat fresh baunya..Masih nampak air hujan melekat kat daun keladi depan tangga..Ayam itik pun riuh rendah...Usah kan kita yang  bernama manusia ni binatang pun suka kalau selepas hujan...Rezeki pun...Banyak kelkatu yang kuar selepas hujan...Tu ada perumpamaan kata macam kelkatu lepas hujan...

Memang banyak kelkatu kuar daripada busut...Kita orang pun pungut gak kelkatu...Berebut dengan ayam itik..Tengok sapa cepat la...Bukan untuk makan tapi buat umpan mengail atau tahan taut tepi pinggir sawah..Kelkatu ni pelik sikit perangai nya..Dia suka main lampu...Dia akan attack lampu dan sayap nya cepat tanggal...Senang kutip la..Mungkin gak la dok dalam gelap dalam busut bila nampak cahaya happy giler la wei..Tu pasal dok pakat kerumun kat lampu tu.



Di kawasan kebun getah memang ada pokok getah tua yang dah tumbang pun...Situ la banyak kulat sisir/cendawan kukur tumbuh dengan suburnya...Kalau tiga hari tak kutip leh nampak memang banyak la memutih atas batang getah tu..Kalau yang fresh memang warna putih...Yang dah di jemur nampak keperangan sikit. Cuma satu kena ingat kalau nak makan cendawan ni pun...kena tengok betul2 yang cendawan tu bersih dari mana2 bahan beracun..

Ada kes di mana orang kampung, tuan kebun getah tu meracun rumpai dan semburan racun tu terkena pada cendawan yang sedang tumbuh segar tu...Ada pernah terjadi orang yang makan cendawan terpaksa di rawat di sebabkan racun..Kalau terkena racun paraquat harus boleh bawa maut...Tu kena hati2 la sikit terutama sekali bila beli yang orang jual kat mana2.



SM: Weei...tinggal la kat kita sikit...jangan hentam semua..

WN: Dah la datang lewat nak acah2 orang lak..

SM: Sombong eak..takpe nanti kita tak bagi udang kan..haaa amacam?

WN: Main ugut2 lak ye...takpe..takyah la udang tu..

SM: Alaaa majuk lak dia...apa kata kita separuh2..kita bagi udang awak bagi la sikit kulat awak tu.

WN: Ok gak idea tu...ok, boleh terima akal..

Sebenarnya cendawan ni boleh di masak dengan udang sawah...Macam udang geragau tu la...Kita tangkap guna tuar atau bubu, sejenis alat tangkap ikan dan udang sawah....Kena letak kat air deras.. Semua ikan dan udang tu ikut saliran tu la...masuk dalam bubu tu dah takleh nak kuar...Biasanya pasang bubu tu malam hari, esok pagi gi angkat.


Cendawan ni tumbuh atas batang getah orang punya..tapi tuan kebun getah tak pernah kisah pun sapa nak pungut..Lagi pun banyak pokok getah tumbang memang tak abih nak makan pun. Orang kampung tak jual tapi untuk makan sendiri je..Tu la indahnya hidup di kampung...Semangat kejiranan dan gotong royong tu masih menebal tak macam kat bandar ramai yang selfish...individualistic..Takleh salah kan pun dah memang sistem nilai dan norma hidup yang sedemikian..Takleh nak wat pe la pun..


 IA: Woooi cepat la ..aku dah penuh besen...mu tu suku pun belum.

SM: Mu ni sibuk la ..mu tengok aku wat pe ni.

IA: Macam la aku tak nampak...nak adjust pun agak2 la...kalau mentari naik kan dah panas ..pah tu macam2 alasan la pulok.

SM: Ok ok la...haiish..rosak plan la mu ni.

WN: Padan muka kan dah kena sound...sapa suh dok sembang..orang lain sembang tapi wat keje gak.



SM: Kita bukan wat benda yang tak baik pun...nak tukar2 barang..tengah nego ok la...macam jual beli ada tawar nawar..hiii

WN: Banyak la tawar nawar tu ... tapi ok gak..kalau orang lain saya memang tak nak layan pun...awak ok la.. awak ni mulut jer ramah, hati baik..idola kampung la..sapa tak suka.

SM: Aik lain macam awak perli saya..idola la bagai..

WN: Tak yah nak berlakon la...awak ni memang hot kan..lengkap serba serbi.

SM: Cukup2...nanti karang saya antar udang tu ok..malam ni gi ngaji tak?..Lama tak nampak.

WN: Kita ni kan pompuan...ada masa yang kena cuti.

SM: Ooops sori...terlupa...jumpa malam ni la kat surau..

Tu cara orang2 dulu berbaik2 dengan awek...Tapi apa pun memang rahmat tinggal di kampung..Tak leh nak dating sembarangan, banyak mata telinga yang nampak..Kalau kat bandar macam2 tempat la leh kuar paling top gi tengok wayang..Kat kampung apa ada...Habis2 pun wayang cap rimau kurus ...Jabatan Penerangan tu saja la..tayangan kat padang sekolah biasanya...hiii..adooooi..

IS: Mu gi tengok tuar tu ..ada udang ke tak?

SM: Ok baik la...mu balik la antar kulat tu..biar aku gi tengok tuar tu.

IS: Jangan dok lencong lak kat umah WN tu...nampak ko ayah dia boleh pekdoh la mu..
.
SM: Takkan nak bagi udang pun tak bole.

IS: Apa dia?...Bagi udang kat sapa?..Mu ni..kalau ada se tin susu je mu nak bagi camne?

SM: Ya la aku tau...kalau ada lebih ok la..takkan aku ni bodo sangat pun.

IS: Mu tu bukan leh pakai sangat kepala otak tu...kalau dengan WN semua ok je.

SM: Mu ni macam tak kenal aku..mu jeles ke?..Aku bagi tau WN ok, kata mu minat kat dia...ok macam tu kan?

IS: Mu jangan nak pasal..aku tak tau apa2 pun..lagi pun takkan dia suka orang macam aku ni..

SM: Lom cuba lom tahu..aku memang pun rapat dengan dia.. kawan2 jer..jadi girl friend tak mau aku..Aku sanggup wat pe je demi mu..Sapa yang dok tolong aku masa aku kena kacau dengan budak2 nakal tu...mu la juga..Mu ni sepupu yang baik..terbaik la buat aku..

Saya ni takde adik beradik hanya dengan kakak je tu pun umur beza 10 tahun..Dia dah kawin ikut suami dia..Saya tinggal sorang memang boring..Tu pasal saya selalu melekat kat rumah sepupu saya ni...Kami memang rapat pun...Pegi sekolah balik sekolah sama2 tu masa Sekolah Rendah la....Bila Sekolah Menengah...masing2 bawa diri...Pak sedara saya bapa IS ni miskin gak la tak mampu nak bayar yuran Sekolah Inggeris, jadi dia Sekolah Melayu jer la...Kesian gak kat dia.

Citer pasal cendawan kukur ni..ada gak R&D di kendalikan oleh Universiti Malaya...Memang boleh culture pun..Kalau ada permintaan why not..Actually cendawan juga ada sumber protin yang baik untuk kesihatan...seperti mampu mengurangkan kolesterol dan menghalang pendarahan otak...Haa kan bagus tu..
.

Masa saya balik ke Pasir Mas baru ni saya ronda2 kat pasar ..Pasar yang bukan macam pasar ...All without proper building and poor in ventilation and no proper drainage. Boleh bayangkan bila hujan..Baunya yang menusuk..Tapi nak wat camne tu la yang terbaik...Tak silap saya pasar tu pun squat atas tanah KTMB.

Ada lagi di jual kat pasar cendawan ni...Bukan kira per kilo..tapi per sukatan daripada tin susu...RM 2 banyak leh dapat..Yang di jual tu dah kering...Kalau yang basah biasanya kembang dan lebih besar saiznya....tunggu ya..nanti saya citer sekejap lagi...

Macam2 resepi yang boleh di masak cendawan ni ...Ada gak yang tak suka berkuah jadi boleh la di goreng dengan lain2 sayuran seperti kobis atau juga di jadikan macam kerabu pun ada..Terpulang pada kehendak dan selera masing2..Memang cendawan ni sedap rasanya..texture nya sangat lembut, halus dan memang sedap kalau di ratah begitu saja pun...tapi kena masak la dulu...Wow teruja nya saya.


Ada gak yang di goreng dengan marjerin dan di campur dengan kacang buncis atau apa2 kekacang...Kacang panjang yang di hiris serong dan di masak macam masak teresek..Di hiris cili hijau di campurkan sekali..Tu yang berkuah pekat..Biasa la teresek kuah pekat dan pedas..Kalau goreng cendawan tak perlu campur daging ke sotong kerana cendawan tu sendiri dah sedap pun...Kalau ada lak nasi panas...Memang la tersungkur rebah kesedapan... 


Yang paling famous of course la masak lemak cili padi atau masak lemak cara kampung. Ada yang masak macam kari pun sedap...Masak lemak cili padi di campur lak dengan udang sawah...Wah memang tersedap giler la...Yang dalam foto kat bawah ni mungkin dah di fusion kan macam masak lemak yang di taruk serai...macam rendang pun ya...Biasanya masak lemak cili padi  yang ori...pernah saya tengok kawan saya masak...hanya cili padi dan asam serta garam..tanpa bawang atau lain2 bahan...Sedap menyinga pun..


Kalau di Pantai Timur, cendawan ni di masak macam gulai darat tu..takde cili padi tapi cili hijau yang di hiris nipis..Cili yang buat solok lada tu la..Pedas pun juga ..dan takde sangat banyak bahan campuran biasanya di taruk lengkuas, ketumbar, bawang putih dan merah..perasa, garam, asam keping tu biasa la...Kuah pun tak la pekat sangat...guna santan kelapa yang ori la... Terbaik..Campur lak dengan udang sawah...Waaah..Kalau banyak sangat campuran hilang lak rasa cendawan tu...go for bare minimum ...just mushroom..



Sudah lama saya tak merasa makanan yang boleh di kira exotic ni...Dah makin pupus masakan tradisi orang Melayu dulu kala, walhal semuanya berkhasiat jika di banding dengan fast food yang entah apa2 ramuannya. Ini dari khazanah alam yang tak ternilai hebatnya..Kalau tak perkenalkan ni...satu hari nanti tinggal nama je la...Dan bila tak penah makan maka takde la yang akan meneruskan kesinambungan resepi turun temurun ni...

Orang Korea, Jepun dan Mat Salleh sangat banyak guna cendawan dalam makanan harian....Sekarang kita makan cendawan yan di culture..Macam2 jenis dan bukan murah pun ...Tapi kita ada khazanah alam kita sendiri...fresh dan berkhasiat serta mempunyai nilai2 perubatan dan kesihatan yang tinggi...Yang herannya kita tak manafaatkan apa yang kita ada yang jauh lebih baik dari apa yang orang lain ada....Abih tu cam ner...?

Ni saya nak citer tentang apa yang saya cari kat pasar Pasir Mas... Alhamdulillah ada orang jual kulat sisir/cendawan kukur ni...Waah teruja nar saya jadinya...Kebetulan lak dah lama sangat tak makan kulat ni...Mak Cik tu jual guna tin susu.. RM 2 se tin...kira ok la tu, tak la mahal sangat...

SM: Ni kira jual beli macam mana?

PK/Penjual Kulat: Aaaik tanya lak...bagi duit ambo jual la...takdok duit tak jual la...hiiii.

SM: Hihihi...kelakor gak bole masuk Maharaja Lawak ni...

PK: Ehh takdok hal..kita partner dua orang la..amacam?

SM: Kita wat lawak pasal kulat ...ok gak tu...hadiah lumayan...100 tahun la makan kulat jawabnya...

PK: Hahaha... kan tu pun dah kira lawak gak...lawak bodo ke cedik tak tau la...hihihi...gurau2 je laaa..jangan ambik hati lak...

SM: Kalau ambik hati pun pe salahnya kan...hiii

PK: Encik ni nak beli kulat ke nak jual saham ni..

SM: Dua2 la...ok ok ..serius sikit...macam mana kira ni?

PK: Kira ikut tin susu ni la...se tin 2 rial...tak mahal pun..

SM: Tapi ni nampak kering layu ...macam teratai layu di tasik madu je nampaknya...

PK: Layu bukan sebarang layu...layu ada makna...sedap ni wei...

SM: Memikat gak cara bercakap...mesti banyak laku ni...

PK: Dah pasti pun...jadi nak banyak mana ni?

SM: Ambik 3 tin la...

PK: Sikit nya..tak padan dengan cakap kan main lagi kecoh..

SM: Cakap jer banyak...dalam hati ada taman ni...

PK: Banyak la taman tu...taman bunga kat sini semua dah rosak...tak de duit nak maintain...

SM: Ya la makan dua orang je...dengan mak..banyak2 kan membazir lak tu...

PK: Nampak gaya pakaian ni mesti bukan orang sini...

SM: Kita orang sini la...memang pun tak lagi tinggal kat sini dah hijrah...tinggal di perantauan...di Shah Alam...kulat ni takde kat sana...tu gian semacam ni..

PK: Huuu orang jauh rupanya...anak ambo pun ada gak di KL...

SM: Ooo ye ker? Memang ramai orang kita yang berhijrah...

PK: Balik umah bini ke ni atau...?

SM: Bukan...balik umah mak...dia dah tua pun jadi kena la jenguk2 selalu...bini orang KL...minang ...

PK: Maaf ye banyak tanya...

SM: Tak pe la...ok punya...gurau2...ni duitnya 6 rial..betul tak tu..

PK: Betul la tu..tak yah calculator la..wat malu jer...naaah ambik lagi sejemput ambo tambah lagi.

SM: Aaaik ada extra lak.

PK: Ni memang adat orang sini ...bagi tambah..tu kan untuk rezeki kita2 la...doa mendoakan...

SM: Hebat tul cara memikat pelanggan ni...cara terbaik untuk tarik pelanggan...wah baru terfikir..ni rapport terbaik punya ...

PK: Hihihi...belajar kat TV gak la...dengan cara ni tak la kita rugi pun...untung ada la ..orang ingat kan kita..

SM: Betul tu...balik ni teringat2 la nampaknya...kihkihkih...

PK: Jangan angau dah la yer....

SM: Kita minta maaf la ye...gurau2 tadi tu...lama nar tak mari sini tu pasal jadi lain macam ni..angau sikit2 takpe kan...hihihiii...

PK: Takpe... ambo pun suka gurau2 cam ni...kau tak asyik dok hadap kulat ni je la...ambo pun minta maaf gak gurau2 tadi tu...

Saya berlalu sambil tersenyum dan sebelum saya membelok ke tempat parking saya sempat menoleh pada penjual kulat tadi ..dia pun tersenyum sama sambil melambaikan tangan pada saya. Dalam hati terfikir apa la sangat hiburan orang2 di sini..hanya TV saja la...ni bukan macam KL ada macam2...lain padang lain belalang nya.



Saya ternampak ada orang jual sayur dan ulaman...lagi la saya nak tengok...Tu dah memang favourite saya pun...Saya nampak ada jering muda...my mum luv jering muda very much...

SM: Jering ni cantik tul ye...gemuk2 pun...masih muda lagi ni..

PS/Penjual Sayur: Memang pun jering muda tu...subur yang amat..sedap ni...rapuh...cicah budu...terbaik..

SM: Hebat gak jering kat sini ...macam mana jual ni?

PS: Biasa la jering Pasir Mas...gebu2 macam gak orang2 kat sini...comel lote...hihiii...ni sekilo 4 rial je...

SM: Ye betul tu..macam orang jual jering ni gak la....ehhh...bukan ke 4 ringgit...?

PS: Sama la tu...ke ada yang lain sebutan nya?

SM: Setengah orang tak nak sebut 4 rial tu...kalau sebut cepat bunyi paria lak...

PS: Hahahah...adoooi nak tergelak sakan la pulok...ya tak ya gak tak pernah pun terpikir sebelum ni...

SM: Tu la pasal...jadi lain kali kena sebut serial...dua rial....tiga rial... pat ringgit...lima rial dan seterusnya...hihihi...

PS: Kelakor la demo ni...hihihi...jadi nak bape kilo ni?

SM: Seingat saya la...dulu main longgok je tak pakai kilo...

PS: Tengok barang gak la...ada yang kira longgok ada yang kilo...

SM: Kalau lebih kilo pun susah gak tu...berat semacam la..hiii. 

PS: Macam perli je...mentang2 la kita ni lebih kilo...gempal lagi lak tu kan...

SM: Eeeh takde la ke situ ...tu nunjukkan hati senang sokmo...bukan semua yang lebih kilo orang tak suka..ada gak yang suka orang gempal...pejal sakan tu ...

PS: Nak ambik hati la tu ye...apa2 pun tetap 4 rial gak sekilo..oooops 4 ringgit...puji camne pun harga tetap sama...

SM: Laaa ke situ lak...ni cakap betul...manusia ni macam buah timun cina gak la.

PS: Ehhh apa kena ngena manusia dengan timun cina lak..

SM: Timun cina kalau yang besar tu bagus...banyak jus nya...hiiii

PS: Hahaha...aduh sakit perut la ketawa ri ni...ni jeringnya...ambo jual la jering ni dengan harga sekian...ikhlas...

SM: Ambo beli dengan harga seperti yang di bayar..

Saya perasan di Pantai Timur peniaga2 dah jadi macam satu amalan menggunakan konsep akad ketika jual beli...Ni satu amalan yang bagus dan sangat di galakkan dalam Islam...terhindar lah dari niat tipu helah tu...hmmm...sesuatu yang harus di praktikkan...

Saya terus balik ke rumah... Saya masakkan kulat sisir/cendawan kukur tu untuk makan tengah hari...Masak lemak kuning kasi pedas dengan cili hijau yang biasa di gunakan untuk solok lada...susah nak dapat cili ni di KL....Wow...tak terperi sedapnya....Lihatlah hasil masakan saya dalam foto di bawah ni..hiihiihiii...berpeluh la makan ri ni...








sekianlah saja kisah kita kali ni...maaf wei panjang sikit..tu dah kira biasa la jurnal saya cam ni...wassalam.