Sunday 5 April 2015

spaghetti rukop tulang kambing

bismillah 

Ari ni kita masak spaghetti ala Malaysia...style sendiri di cipta khas untuk di makan sendiri pun...

Jangan wat hal bro...ni style mee rukop atau mee Isa kat Lembah Sirih Kota Bharu...popular giler mee tu ada sampai sekarang pun walau pun penciptanya dah meninggal...



Apa special nya spaghetti rukop ni?...Kalau nak tau kena la baca sampai abih .. tak baca tak tau la apa istimewanya menu ni...

Sebenarnya saya tak berapa suka mee kuning kerana ada banyak colouring and additives...Saya lebih prefer spaghetti kalau nak masak apa2 menu mee...Bagi saya spaghetti ni lebih bersih dan lebih menyihatkan...Lain orang lain lak pandangan nya tapi saya stick to my principle/views...



Saya cipta resepi ni dah lama pun, dah banyak kali saya masakkan ...best gak la kerana ramuan nya pun banyak guna herbal tempatan...macam herbal soup gak la...

Nak masak tak pun susah...mula2 kena pegi beli spaghetti la dulu...takkan beli laksa atau mee lak kan...Dah ada spaghetti tu gi la beli lain2 bahan lak...huhuhuu..

Kita tengok camne cara nak masak ni...Apron jangan lupa ye...baca bismillah dan niat masak dengan kasih sayang...untuk orang2 tersayang la...kikikik... untuk jiran pun kira tersayang gak la...jangan sayang jiran dah la...

Spaghetti kena la rebus dulu...rebus cam tu je sampai masak...Setengah orang taruk butter sikit masa merebus tu...to make it more glossy...Dah lembik cam mee tu leh la toss kan...letak tepi...Kemudian prepare yang lain...Sambil rebus spaghetti tu tadi boleh la rebus tulang rusuk kambing...

Cara nak rebus tulang rusuk tu pun kena ada teknik gak...Guna pressurised cooker la kalau nak cepat empuk...Saya rebus sekali dengan potongan nenas...kasi cepat empuk dan untuk dapatkan rasa manis buah nenas tu...




Masukkan bawang merah...bawang putih..lengkuas serta sedikit halia muda...garam dan perasa...nak masukkan sup bunjut mak siti pun bole la gak...Ni masa rebus tulang tu la...Biarkan empuk...Air rebusan tu simpan...Untuk saya makan sendiri saya campurkan sedikit kerisik bagi pekat dan dapatkan aroma sup tu...Saya cakap untuk saya makan sendiri tu kerana setengah orang tak suka kerisik...terpulang la...




Seterusnya...

:Potong bawang besar...ring form...bawang putih gak la untuk tumis...




:Dah garing masukkan air rebusan tulang...serta tulang kambing tu sekali biarkan mendidih...

:Kemudian masukkan sedikit garam...perahan lemon...daun limau purut...





:Dah mendidih baru masukkan spaghetti...

:Masukkan juga tomata belah 4...batang celery...



:Jangan lupa masukkan lada hitam secukup rasa pedas...



:Juga bole di campur telur dan seterusnya tutup kuali/rukop la tu...

:Bila telur dah masak, angkat la...takkan nak biarkan gitu lak...huhuuu.. 




Untuk hidangan lak taburkan bawang gorengdaun sup dan daun bawang serta taugeh.....salad dan daun pudina ..optional...ikut suka hati la...jeng jeng jeng dah siap...








Di persilakan menjamu selera dengan hidangan hari ni...spaghetti rukop tulang rusuk kambing...yum yum... so salivating..



Cer bagi kat Mat Salleh ke Minah Salleh makan...Huhuhu mau berpinar biji mata menjuling jadinya...Air dah tentu berkole di teguk...Baru dia orang tahu penangan spaghetti rukop tulang rusuk kambing ni...Jangan hairan kalau dia orang suh masak lagi...hihihi...

undur diri dulu...kalau ada resepi lain kita kongsi2 la ye... wait for next change...cheers.


No comments:

Post a Comment