Sunday 18 January 2015

ikan aya singgang ...best wooo..

bismillah


Pernah makan ikan singgang kan? Antara banyak2 jenis ikan singgang....ikan aya/tongkol adalah antara yang favourite....Ada gak orang singgang ikan kembong dan ikan tamban beluru...yang lain2 jenis ikan untuk di singgang tak berapa kow lah...


Kenal ke ikan aya/tongkol ni? Rasanya ikan aya ni sangat popular di pantai timur...Kat pantai barat ni tak berapa tersohor..Entah nape orang sebelah sini kurang makan ikan aya ni?...Tapi yang peliknya orang sanggup bayar mahal untuk nasi dagang dengan gulai ikan aya ni ..Macam yang penah jadi kes nasi dagang kepala ikan aya sampai RM40-60..Tu yang penah jadi di Terengganu la sewaktu dulu sampai masuk paper pun.. 


Ok kita citer pasal ikan aya ni...Mungkin ramai yang tak tau asal usul ikan ni...Ikan aya ni adalah dari famili scombridae...kira anak beranak tuna gak la...species yang sama...cuma saiznya kecik sikit la...Ada macam2 kategori ikan aya ni...ada aya hitam, kurik, mata besar, jalur kuning...yang paling top kat tempat kita aya kurik la...Nama saintifiknya euthynnus affinis....Biasa la nak nyebut tu susah sikit...


Ikan aya ni saiznya lebih kurang 100cm FL/fork length...Warnanya biru gelap metalik dan tanpa sisik. Habitat nya di laut sederhana dan dalam....Memakan sotong, udang dan ikan kecil...Banyak terdapat di kawasan Indo Pasifik Barat...Lautan Hindi hingga ke Afrika Selatan, Somalia, Laut Merah, Laut Arab terus sampai ke India..


Di kawasan Asia Tenggara memang banyak la hingga ke Pantai Barat Australia juga di Jepun dan Hawaii...Ikan aya ni sangat popular untuk tangkapan kerana mempunyai permintaan yang tinggi....Kalau di peringkat antara bangsa ikan aya ni di kenali juga dengan nama kawakawa, little tuna, mackerel tuna juga false albacore.

Perbezaan dengan tuna asli ialah dari segi saiz nya...Tuna yang paling popular adalah yellow fin dan blue fin hingga mencecah ribuan ringgit seekor..Sangat popular di Jepun kerana dah sinonim dengan makanan sushi bagi orang2 Jepun yang merupakan sebahagian dari budaya hidup bagi makanan laut....Tuna merupakan top 10 meat proteins...Biasa la ikan kan selalu di associate kan dengan kandungan omega ...Memang tuna juga mempunyai kandungan omega yang tinggi...




Oleh kerana ada protein dan omega yang tinggi tak heran la anak2 nelayan biasanya pandai dalam ilmu matematik..Macam orang Jawa makan tempe anak nelayan makan ikan aya dan budu...banyak zat besi pun ye gak...Ada hubungkait la juga tu...

Ikan singgang memang terbaik la pada pandangan saya ...Masak cam rebus je dan tanpa santan atau elemen minyak dalam masakan tersebut...Di rebus dengan bahan herbal seperti lengkuas, asam dan cili...juga sayuran seperti ladies finger/bendi...Ini sayuran yang dah terbukti dapat membantu pesakit diabetes...Tengok betapa hebatnya makanan kampung dengan ikan hasil laut ni.

Teringat saya satu waktu dulu, masa kami dok lepaking kat Hotel Concorde KL..Ada kawan saya ni datang dari jauh dari kampung la...jadi kami nak order makanan ringan, snack gitu la...Yang paling senang tentu la sandwich kan?...Ada macam2 jenis sandwich pun...

SM: Nak order makan ni, mu nak makan apa?

L: Ikut mu la, aku ok je apa pun.

SM: Sandwich je la...senang sikit cepat pun yer.

L: Ok gak tu..aku bereh apa2 pun.

SM: Hmmm...mu nak sardine, telur atau tuna?

L: Mu ni....tuna la wei...tak main la sardine tu.

SM: Kita order club sandwich ikan aya la...amacam?

L: Jangan nak wat joke lak wei...mana aku makan ikan aya...apa kelas mu ni...paling koman pun ikan salmon je aku makan.

SM: Oooo... aku tak tau mu tak makan ikan aya...

L: Sebelum tu nak tanya...club sandwich tu apa mende lak?

SM: Club sandwich tu sandwich yang besar bertingkat2 gitu ...dalam tu ada tuna, cheese, mayonaisse, slice smoke ayam belanda...kalau yang tak halal tu ada bacon gak...mu nak ke?

L: Kalau ada babi aku tak nak...best gak nak try tu...nama club la pula tu pasal...?

SM: Dulu2 masa orang dok judi kat club demo tu order sandwich ni..mu tau la tempat judi..Ni tak silap aku berlaku dalam era hujung kurun ke 19 di Saratoga Springs NY gambling club...mu makan ni kira macam mu dok judi gak la malam ni..hihihi..

L: Molek gak tu...stylo giler makan club sandwich ni..

SM: Tak yah tuna la ye dalam sandwich tu?

L: Apasal lak? ...Tuna tu la sedapnya.

SM: Mu kan tak makan ikan aya...

L: Apa kena ngena lak tuna dengan aya tu?

SM: Tu la mu nak berlagak tak pandai...tuna dengan aya tu benda sama...ikan jenis sama..jangan nak sombong tak tentu pasal..mu ingat makan aya tu takde kelas...tuna jah ada kelas...adoooooi..

L: Eeehh ye ke?...Mu jangan wat lawak...malu aku kalau betul cam tu?

SM: Lawak apa nya...mu try scroll dalam google tu...tengok tul2..aku tipu ke lawak dengan mu...?


Tu kisah saya dengan kawan yang selama ni dok berlagak makan tuna dan dok perli2 pasal ikan aya tu...hihihi...Ya la bukan semua orang tau kan?...Saya pun dulu tak tau gak hanya la setelah saya wat kajian tentang ikan baru saya tau...Tak leh nak salah kan kawan saya tu gak...Tapi sebenarnya, sebelum buat sesuatu kena confirm tul2 baru boleh nak berlagak pun la...silap lagak ke longkang jawabnya orang ketawakan kita....



sekian lah saja , semoga ilmu pengetahuan dalam jurnal ni bermanafaat buat kita semua...wassalam.




No comments:

Post a Comment