Monday 5 January 2015

pauh split dan pulut pauh terbaik...

bismillah

Kali ni kita citer pasal makanan la pulok...kalau citer heavy ke arah ilmiah berpinar biji mata nak telaah...Citer pasal makan ni memang ramai yang minat...Dah memang sinonim dengan manusia yang hidup untuk makan pun....Tapi kali ni nak citer pasal makanan yang bukan selalu kita jumpa atau senang leh dapat la..Kalau yang senang leh dapat tu tak yah citer la orang dah tahu belaka..tak gitu...?



Sejak hidup ni la mungkin ramai yang lom penah rasa sesetengah makanan...Bukan semua kita leh dapat peluang nak merasa semua kan....hahaha..Ni yang saya nak kongsikan bersama pun...Mula2 kita buka lembaran dengan dessert yang bagus punya...Mat Salleh pun takde makanan ni...Kat Malaysia pun bukan semua tempat ada...Kalau ada pun seperti yang saya penah makan la ...tak la sesedap ni..Yang nak di share ni bagi saya la ...terbaik....Kira sesuai dengan selera saya la....


Mula2 sekali kita tengok apa dia dessert yang di maksudkan tu....pauh split...Nama pun gempak abih...Tak pernah dengar pun sebelum ni...Yang selalu kita dengar pun banana split...Tu dah common la, mana pun ada..Tak heran dah...Kalau pauh split..heran kan.? 


N/anak saya: Saya nak minta banana split satu...bagi sekarang ya ..

PR/pelayan restoran: Maaf kat sini takde banana split..

N: Ooo ye ke.?..Tu dalam gambar kat dinding tu ada...

PR: Tu bukan banana split..lain punya split...

N: Biar tul...jangan main2...saya haus sangat ni...nak gak rasa aiskrim tu dengan pisang...memang yummy.

PR: Maaf ..cer tengok betul2...tu bukan banana split..tak tipu la..tul ni..

N: Abih tu apa mende?

PR: Tu pauh split...hihihi..

N: Apa dia.?.Len macam tul bunyi nye tu...

PR: Memang len macam pun...kat bandar ni...sini je yang ada ni...kat Thailand banyak la...

N: Ooo gitu ke...pauh tu mende?

PR: Ni ...pauh la...pauh takkan tak pernah tengok...orang mana ni?

N:Kami dari Shah Alam...macam mempelam je?


PR: Orang sini tak sebut buah pelam...kalau dalam loghat kami sini bunyi lucah sikit...kih kih kih..

N: Hihihi...lucah mendenya...?

PR: Kalau ayah ni ore Kelate dia tahu la...


p/s: Saya suka tengok design kerusi ni...back rest tu macam slanting... tapi memang sedap dan selesa terutama selepas makan...perut leh rest la..bersandar kekenyangan....Nampak tak apa yang saya maksudkan...ni pasti daripada Thailand..harga murah  dan tempah khas kot..


Saya pun minta pelayan tu bagi satu order untuk pauh split tu sementara saya terangkan pada anak saya apa yang sebenarnya di maksudkan oleh pelayan tu tadi...Bukan main lagi ketawa anak saya..Mem senyum jer kerana dia faham dialek Kelate, dia pernah kerja di Kelantan selama 4 tahun...

M/mem: Dik pulut pauh ada ke?

PR: Ada kak...nak berapa?

M: Bagi tiga la ye...yang ni bawa lepas kami makan nanti ye..

PR: Lagi...ada apa2 nak tambah?

M: Pauh blended bagi lagi 3 gak la...yang ni bawa sekarang...dahaga sangat ni.


PR: Makan2 nak order sekarang ke?

M: Tak pe nanti kami bincang dulu nak makan apa?

Pelayan tu berlalu untuk ke kitchen...jumpa pembantu restoran yang buatkan pauh split dan lain2 order tu..Kami bincang nak makan apa. Saya dah biasa sangat dengan tempat ni, jadi saya cadangkan apa menu sedap yang ada kat restoran ni...Saya pun dapat tahu tempat ni setelah di perkenalkan oleh seorang sedara Neelofa, SK..yang memang tinggal di Rantau Panjang ni.. Dia juga tinggal di Thailand..maksud saya rumah sedara maranya yang ramai jadi warga Thai...Rupanya pengusaha restoran ni orang Thailand..muslim la..Tengok la nanti apa saya order...hihihi...


PR: Ni dia pauh split ... sedap ni...

N: Terima kasih ye..

AS/anak saya gak ni: Akak..fuyoo best nampak tu...kongsi leh ke?

N: Jangan wat pasal...mana bole?...Kalau nak gak order lain..

AS: Tamak nya ...takpe...kalau cam tu nak minta satu lagi la...


N: Alahhh majuk lak adik manja ni...nah ambil sudu ni...cer test..

AS: Saja je bukan nak sangat pun..

.
N: Tul tak nak.?..Nanti nyesal kang...ambil la..pulut pauh tu lambat lagi...

Lalu mereka berdua makan pauh split tu tak sabar2..dan di pelawa gak untuk Mem..Mereka bertiga makan dengan lahapnya...Memang sedap pun...Saya dah biasa takde apa sangat la yang terujanya. Saja saya bawa mereka ke tempat ni...Good things are to be shared...Mana2 saya pergi dan saya jumpa tempat menarik... makanan sedap pasti saya akan bawa famili saya...Takkan saya jer nak makan sedap...tak adil la cam tu kan....macam baik jer...promo nampak....hihihi.


Saya panggil pelayan restoran tu untuk buat order makanan...Memang tengah lapar pun ..Tadi dok shopping kat Rantau Panjang....tengah panas memang dahaga dan lapar..Dia orang dah tanya nak makan katne masa kat Rantau Panjang tu...Saya saja nak surprise kan ..Tu saya cakap makan on the way to Pasir Mas la...


PR: Ya...dah pikir nak makan apa ni?

SM: Ya dah pun bincang ..

PR: Boleh saya ambikkan order sekarang?

SM: Sangat bole...ok..bagi sayur campur untuk dua orang...tomyam campur untuk tiga orang...telur dadar untuk empat orang dan ikan tenggiri goreng kicap...seperti yang biasa tu la..

PR: Ada nak tambah lain2 lagi ke?

SM: Cukup la kalau terasa nak tambah kami panggil...jangan lupa nasi ye?

Pelayan tu pun berlalu pergi ke arah kitchen ...jumpa chef la tu..Sambil kami menunggu makanan tu siap pelayan tadi datang dengan tray bawa air kosong sejuk dan juga timun dan sambal belacan..Memang cam ni la style kat sini...Saya pun pekena timun dengan sambal belacan tu...desing gak telinga....Togok air la dulu...Pedas giler. Kata orang bagus makan pedas sebagai appetizer...Ha ..tu la pasal...Memang dia orang dah wat kajian la kot...





Service kat sini agak cepat gak la...Tak sampai 20 minit semua dah terhidang...Apa lagi...kayuh pelan2....Lapar2 tak leh makan tak senonoh laju2 nanti lekat ke, terbelahak lak susah nanti...Nak bagi tahu la ni...tom yam dia jenis clear tom yam sedap teramat la ikut piawaian saya...Mem dan anak2 pun kan main lagi sonok makan...Sayur campur tu pun special gak..tengok la ...warna nya pun dah menarik kalbu..huhuu...Yang paling saya suka of course la bukan telur dadar...Tu kat umah pun ada..Tapi ikan tenggiri masak kicap tu...tenggiri in thin or light sauce...peeergh terbaik punya la...Tak penah saya jumpa masakan cam ni kat mana2 restoran...Licin semua kami kerjakan.



AS: Tom yam dengan ikan tenggiri ni best la ayah..

SM: Memang la..takkan la ayah nak bawa ke tempat cekai punya...untuk famili mesti la yang terbaik...ayah dah salu sini, tu tadi ayah tak nak makan kat Rantau Panjang tu..

AS: Thanks ayah...memang terbaik la...nak diet tak jadi ..ingat nak makan sikit je...kalau salu cam ni leh gemuk la..

SM: Ala bukan salu pun kita cam ni kan...makan sekali sekala lepas gian ni ok pe.,,.tak kan gemuk la...tengok ayah,,..ada gemuk..masih ok kan...

Mem: Ya la tu...memang pun ayah kamu ni jaga body...makan control2...Tapi tul gak..ayah kamu mana penah sakit teruk pun...Alhamdulillah so far...

SM: Aaaik puji2 nak suh belanje la tu..

Mem...Hihihi...dengan anak bini pun nak berkira gak ke?


SM: Bukan la cam tu...jarang dapat pujian ni...len macam lak rasanya ni...hihihi...

Mem: Nak gurau pun tak bole...tapi tu bukan gurau ...fakta pun...dah ganyut gigi satu pun lom tercabut...tak ke tu hebat namanya....orang lain dah banyak yang rompong gigi.

SM: Dulu2 kat kampung dok tibai tebu dengan jambu batu...mana ada gula2, aiskrim magnum bagai...tu la kuat gigi...cer bawa lengan tu nak test..hihihiiii.

Mem: Makin menua makin menjadi lak ye...hihihi...



Setelah selesai makan saya minta pelayan restoran tu bawa ice blended pauh tu dan juga pulut pauh sebagai dessert...cer tengok...tak terlior ke wei...wuuuu...sedap nar....Nampak pun yummy giler tuh..Pauh yang di gunakan tu memang yang manis dan sangat fresh...mungkin species harum manis kat Perlis tu kot...Pulut pauh tu pula di adunkan dengan santan pekat dan beras goreng...waaah sedap nye...

Lupa lak nak bagi tahu lokasi...Bila dah sampai Rantau Panjang nak cari2 tempat ni memang lambat la kalau tak tau tempat...Restoran ni memang full house bila lunch time...Nak duduk pun memang takde tempat dan masalah satu lagi... parking tak banyak...Kena la parking jauh ...kena jalan lak...Kalau bawa famili ibu bapa yang sakit sendi memang naya la...Jadi kalau boleh pegi sebelum lunch..pukul 12 kira elok la...Kalau petang sangat takut abih lak makanan...Kena plan la dulu betul2.


Ni la tempat nya...Kalau dari Pasir Mas tempat ni sebelah kiri jalan sebelum traffic lite Masjid Beijing...Restoran ni sebelah workshop...Tak susah pun nak cari kerana terletak di tepi jalan besar Pasir Mas-Rantau Panjang ..Orang buta pun leh jumpa...Tak yah risau...Jom cuti2 Malaysia...Selamat menjamu selera...



Sebenarnya untuk makluman...saya tiada kaitan langsung dengan tuan punya restoran ni..kenal pun tak...Jangan lak pikir saya promo kerana saya ada syer....hihihi...Buat benda baik ni mungkin dapat gak pahala... Saya saja sonok2 beri info kepada teman2 pengunjung dan juga ni kira rezeki tuan punya restoran ni la....tak gitu?


bon appetit...bon voyage.











                                  sekian terima kasih ....ketemu di lain hari jika waktu mengizinkan.....wassalam.   







No comments:

Post a Comment