Tuesday, 10 March 2015

jujur lah pada ku....

assalamualaikum...

Hihihi apa citer lak ni ... tajuk kan main lagi gempak...ada kena ngena ngan apa lak agaknya...hehehe...

JUJUR ni sebenarnya satu perkataan yang membawa seribu makna....JUJUR ada lah hidup kita...Hadir di setiap penjuru...Tak kira tua muda laki pompuan kecil besar...JUJUR gak adalah satu perkataan keramat yang membentuk peribadi manusia...Nak buat orang percaya, yakin semuanya berlandaskan JUJUR.

JUJUR  dalam berniaga...dengan rakan taulan... dengan rakan sekerja...dengan anak2 dengan ibu bapa...dengan pasangan...Apa saja kita tak terlepas dengan perkataan magik ni...Hancurnya satu ikatan silaturrahim...satu perniagaan...satu kepercayaan...semuanya sebab JUJUR...

Tapi dalam kehidupan kita seharian, kita sering ketemu dan berhadapan dengan sikap JUJUR ni...Sebenarnya JUJUR begitu penting dalam hidup kepada makhluk yang bernama manusia yang berakal....Kalau tak berakal kira tak yah citer la...Macam ayam itik tu mana tau erti JUJUR...jeles ye...tu jauh beza nya.

Baru2 ni masa saya bercuti balik kampung, saya singgah kat Pasar Batu Enam, Kuala Terengganu....Waaah terbaik saya jumpa "JUJUR" tu kat situ...Terkejut gak saya dibuatnya...Tak sangka pun yer...JUJUR yang saya jumpa tu lak bukan sembarangan tempat tapi kat "tandas awam"...Woooo...ni apa citer lak ni...lain macam punya JUJUR.


Kalau sapa2 yang pernah gi MEKAH...tak heran la kita ketemu JUJUR ni...Contoh bila waktu solat...Berkumandang je azan...peniaga2 kat sana tu tutup gerai atau tinggal cam tu je....Semua gi solat dan takde apa pun yang hilang...JUJUR dah bertandang kat situ...selamat la..

Tapi yang saya jumpa ni kat "tandas awam"...Ehhh...apa hal lak JUJUR ada situ...Haaaa ni yang nak saya citer kan...

Semasa nak masuk tandas tu saya nampak ada papan tanda yang menunjukkan bayaran2 tertentu kalau nak guna tandas...Saya pun kuar kan duit mengikut papan tanda tersebut....Ingat ada orang jaga tempat tu...Ada booth/kaunter tapi takde orang..Kepelikan lak...Saya nampak duit syiling banyak bertabur atas kaunter tu...Ada bekas duit yang kat dalamnya ada terdapat duit gak...Takde sorang pun kat situ...Kalau tak bagi pun sapa yang nak tahu...


Hmmm...saya paham la apa erti semua tu...Terpulanglah pada kita untuk jadi manusia apa...nak JUJUR ke tak...Saya pun terfikir kira hebat gak cara tu ye...saikologi la bagi saya...Kalau kita tak bayar maka kita ni lebih hina dari ayam itik...Duit yang ada dalam bekas tu pun tak hilang...JUJUR la orang sana tu, duit tak de yang curi...Jadi kalau kita tak bayar, maka apa jenis makhluk kita ni...Nak guna khidmat tapi tak bayar....Lebih teruk dari pencuri la...Bila masuk lam tandas...wow...bersih nya...Jadi kalau tak bayar memang malu sendiri la...Lain la kalau memang muka tak malu...huhuhuu...

Bagi saya, tu satu pengalaman dan pengajaran tentang erti satu perkataan yang di beri nama JUJUR....hmmmm...JUJUR lah pada diri sendiri...Kalau kita sanggup tipu diri kita sendiri maka untuk tipu orang lain tu tak de mende lagi la...Integriti diri sudah hancur lebur segalanya...Apa orang sekarang cakap 'hancus'.

Kesimpulannya, JUJUR tu hadir di mana saja kerana JUJUR tu terletak pada satu tempat dalam diri manusia yang bernama QALBU...Jadi apa pun yang kita buat NAWAITU tu mengambil tempat yang penting di QALBU, maka lahir lah JUJUR tu...Saya jumpa JUJUR ni bukan di KL tapi nun jauh di Pantai Timur yang jauh tahap tamadun pembanguann fizikal tapi sangat tinggi dan mulia tahap pembangunan spiritual nya...

Waaa...lain macam je malam ni bicaranya....Hehehe sekali sekala perlu gak kita bicara soal2 kerohanian cam ni...Semoga celoteh ni ada gak yang tersangkut kat hati kita untuk berubah jadi JUJUR atas apa saja keadaan nya..

Wassalam....kita jumpa lagi kira nya ada kesempatan yang sudah tentu jika di iizinkan ILAHI...Kita manusia yang hanya tahu merancang dan ketentuan bukan hak kita menentukannya...amin.

JUJUR lah pada ku wahai diri ku..









selamat malam semua teman2 tersayang, semoga kita semua di rahmati adanya...amin.