Friday 7 March 2014

cell phone...koleksi saya (2)

bismillah

(continuation of part 1)

Pada awal tahun 90an cell phone/hand phone ni adalah satu gadget yang kira baru gak la masa tu...tak la secanggih yang ada sekarang ni. Masa tu sapa2 ada hand phone kira hebat sangat la...ada berbagai jenama...Nokia, Motorola, Ericsson,  poular sangat masa tu...Samsung, Sony tak berapa nak ada...apa lagi i Phone, Blackberry tak usah citer la...haaa ni yang nak saya citerkan ni...sabar ya..

Masa ni saya baru buka syarikat juru perunding...kena mengena dengan bidang hartanah la...mula beroperasi di sek 17 Shah Alam, kongsi ramai2 dengan Akitek, QS dan sorang lagi Town Planner. Masa tu ada la teman2 perunding tu guna hand phone....kita yang masih belum ada ni terkulat2 la...nak beli bukan murah...RM4k tu biasa jer harganya...kalau yang hebat tu puluhan ribu..nama glamor fon tu ATUR..cam tu la rasanya...ingat2 lupa.


Mau tak bangga giler kalau bimbit benda tu...bila nak call wat kuar letak atas boot kereta....stylo giler...dulu tak ramai orang jahat...letak la apa pun ok...time ni jangan wat pasal...

Ada jenis Nokia saya lupa lak namanya...yang tu kontraktor suka pakai pasal very tough /hardy...kalau anjing nampak kira gabra gak la...maunya tidak kalau di baling mau bertempik anjing tu...dah la besar, rupa bentuknya mengerikan.


Saya ni kira dah lewat gak la berkecimpung dengan bidang cell phone ni...orang lain semua dah ada saya masih putih mata. Syarikat baru mula hanya denga satu meja satu kerusi...kita la kuli kita la tokey...masa tu bilik saya kat hujung sebelah belakang...premise ni kedai dua tingkat..yang bawah tu ada apek jual barangan letrik...oleh kerana bilik saya letaknya di bahagian air well, hari2 la saya dapat bau makanan yang di masak oleh nyonya kat bawah tu...kadang2 dia tanya

'Lu mau cuba ke ini makanan?'....Teringin gak tapi oleh kerana kuali tu multi purpose/use...geli gak nak makan......


Bila saya pindah ke sek 10, masa tu makin maju bisnes saya jadi kena cari tempat yang lebih besar, dari kepala sebiji sampai saya leh ambik staf 15 orang...kira ok gak la...tapi overhead bertambah berlipat kali ganda la...Masa tu ok kerja tak kehabisan...claim pun senang...Nak jadi citer...ada satu pemaju dari Kajang, nama dia Peter ni selalu la datang ke ofis saya...banyak nar tanah dia...susah sangat dia nak cari saya...ya la kadang saya ke Pejabat Tanah, JKR, Majlis Daerah, Jab Perancangan Bandar dll, jadi susah gak la nak jumpa. 


Satu hari dia datang bawa saya pegi ke D Mall KL...dia kata nak minta tolong saya pilihkan hand phone untuk dia. Saya sebenarnya tak perasan apa tujuan dia bawa saya ke D Mall tu. Kita pun pegi la kedai telefon...dia belek sana sini macam2 jenis fon..Saya peratikan saja...Hati tu memang berbunga nak kan sangat tapi duit saya sayang la...Bukan senang nak dapat duit walau pun tadi saya kata job senang nak dapat....saya kena fikirkan overhead dulu.

'Lu tengok mana satu cantik'

'Saya tak suka yang besar, yang nipis cam ni ok la...'

'Itu macam ke?'

'Ya la lu businessman kasi yang cun sikit la baru gempaq..stylo gitu'

'Lu pilih mana satu..wa ikut lu...lu design punya orang mesti ada taste ma'

'Bagi saya yang ni elok sikit, ada cover...cantik ooo'

Dan dia pun panggil budak yang jual tu minta tunjukkkan cara nak guna cam ner...saya dok perati saja la. Sebenarnya Peter ni dah ada fon tapi yang jenis baling anjing tu...Selepas budak yang jual tu tunjukkan semua cara2 guna dia pun beli la....jenis Philips..harga RM4800...oh my...mahal gak, ...ye la saya tak pernah pakai jadi tak la saya tau semua ni.



Dulu beli fon takyah pakai IC bagai...main hentam saja. Jadi pemaju kawan saya ni beli atas nama syarikat dia la...boleh lepas income tax dan fon tu sebenarnya di beli untuk saya...Bukan free wooooo...tolak fees...Saya pada mulanya tak la terima tapi dah semacam kena paksa...Saya ingat lagi apa dia cakap..



'Lu ni bisnes punya orang, mesti pakai ini...nanti senang orang mau cari lu'

'Tapi saya selalu ada ofis dan ofis pun ada telefon ma'

'Aya lu haa jangan itu macam pikir...sekarang semua orang bisnes pakai ini...lu bisnes punya orang mesti ada style lo...baru orang confident sama kita...lu ada faham ke?'

'Oooo itu macam ...mana saya tau'

'Lu sini dengar baik2 aaa...dalam bisnes punya hal...orang tengok lu apa macam...sudah established itu jam orang takde datang ofis ma...atas jalan pun boleh berniaga...tapi kalau lu miskin nampak orang banyak tanya, fikiran banyak kacau woo...susah mau kasi lu kerja maa...lu ingat tu...wa beli ni mau tolong lu'

'Terima kasih ye bagi tau ini macam sama saya'

'Sikit hal la tu'

Sejak hari tu kan main lagi saya bergaya dengan fon baru...kira jam tu saya punya ni antara yang ternipis la...Terbaru la katakan...pah tu ramai lak kawan2 pergi window shopping, intai2 fon baru...Fon baru tu functionnya hanya leh buat call, terima call dan sms...lain tak dak. Masa tu kita berapa kerat jer yang ada fon, mula rasa lain macam especially bila ada awek tengok kita tengah telefon...bangga semacam...tapi control gak takut capai status riak...kita jer yang ada orang lain takde mesti sedikit sebanyak tu ada rasa bangga...aduuuh...

Kadang2 kelakar gak masa tu...ada fon pun nak sms sapa...takkan kat ofis nak sms telefon...jadi tak ada la juga fungsi sms tu..hanya banyak untuk wat call dan terima call. Masa dulu mana ada banyak Telco...saya punya guna 010....ni mungkin telekom punya servis. Masa tu yang bestnya pilih jer nombor apa, boleh siap2 booking lagi nak nombor apa...sekarang susah la dah terlalu ramai pengguna.

Ada satu jenis telefon tu buatan Malaysia, saya lupa apa brand, harga kira murah la...Tapi yang peliknya bila nak wat call kena berdiri kat bawah tiang letrik baru leh wat call...Kalau takde tiang letrik tak leh la nak wat call...Macam bodo jer dok berdiri bawah tiang letrik bercakap sorang2...jap jer company tu bungkus....hahaha lawak tul la. Tu saya cakap tadi gen sekarang tak tau ini citer...

Sebelum fon ni timbul orang pakai pager...selit kat pinggang...macam stylo la sangat kalau ada pager tu...Bila ada signal masuk jer...dengan bangganya angkat dan check tengok kat skrin...Tapi leh terima jer mesej, nak call kena masuk pejabat guna telefon biasa...kira mesej notification saja...tu syarikat kepunyaan tycoon Hong Kong terkaya...Lee Ka Shing...member saya Yaakob dapat jadi ejen. Mula2 dia tak nak, tak faham apa tapi orang Telekom suruh ambik jadi agent...pah tu kaya raya dia...Kalau sapa2 penah nampak bangunan Hutchinson Paging kat KLCC tu...haa tu la dia...sampai Yaakob tu wat business besar kat South Africa....tu la nasib dan rezeki namanya.

Lama gak la fon Philips ni saya pakai...Oleh kerana fon ni adalah cinta pertama saya, tak sampai hati saya nak buang begitu saja...Maka saya simpan elok2 jadikan momento dan kenangan sepanjang hayat....Macam emo la pula yeeer...Memang emo pun...Macam buah hati pertama gak la...Tiada dapat di hilangkan kenangan tu walau kita tidak bersama...Kita tak dapat menipu dan membuang memori..Ia sentiasa hadir walau sejauh mana ingin kita lupakan....Beria-ia nampaknya ni...ada kenangan lalu ke tu?...Takde, tu cerita kawan2...heeeeeeee....

Teknologi sentiasa bertukar dan bergerak pantas tambahan dalam bidang IT ni...Ada saja ciptaan baru bertali arus...Hari ni beli esok dah jadi obsolete...Begitu la juga nasib yang menimpa ke atas cinta pertama ni....Saya terpaksa mengucapkan selamat tinggal...Macam pernah saya katakan saya ni bukan brand conscious...janji saya boleh guna ikut kehendak/keperluan saya...Hati saya berputik pada cinta kedua saya....Nak tahu siapa dia...?Tunnnnggu jap yer nak pegi ambik ni...Jangan boring tunggu kalau nak tengok...jangan terkejut...jeng..jeng..jeng...ini dia yang saya maksudkan tu...


Hanya lah sebuah fon yang tak glamour langsung...yang orang tak pandang la...Tapi saya suka yang orang tak berapa gemar janji menepati citarasa saya dan dapat berbakti pada saya dengan penuh jujur...heeee macam cinta la pulak yer...Sepanjang perhubungan kami berdua, saya sangat teruja dengan kehadirannya...she never fails to give the service to me, at whatever time day and nite...and all that makes me cherish her presence very much...yes I do...Waaah macam cinta gitu...chill babe...Walau pun harganya ratusan ringgit saja tapi saya rasa it's a value for money. Sebenarnya bukan paras rupa yang penting...keserasian tu yang boleh menambat hati dan membuat kita bahagia. Kalau ukuran tu terletak pada paras rupa maka tiada lah dia di sisi saya. Tak semesti yang murah tu tak berharga...cam pelik je bunyi...takde apa yang pelik pun....tepuk jer dada tu...Oleh kerana saya dah intim sangat dengan dia ni, semua key pad tu saya dah ingat...tutup mata pun saya boleh guna...Tengok la papan mukanya...semua huruf dan nombor telah wash out...tak nampak apa pun...Tapi saya boleh wat call dan sms even masa driving atau dalam gelap...Yang masa driving tu salah sebenarnya buat perangai cam tu...don't drive and texting/calling....Tu dulu...dulu2..bukan sekarang ni...Saya suka pada Alcatel ni kerana saiz nya yang kecil dan paling ringan waktu la...Jadi senang saya nak bawa ke sana ke mari....boleh masuk dalam poket jean saja...tak la susah2 kena ada pouch bagai...



Saya utilised kan fon ni ke tahap maksima...Tengok la sampai kena tampal dengan tape...tapi masih gak saya guna sehingga lah satu hari jantungnya berhenti berdegup...dah meninggalkan saya...frustnya saya waktu tu...Tapi apa nak buat dah takat tu jodoh kami...sedeeey...

Dah panjang ni...nanti rimas lak baca...tahniah la kalau boleh habiskan baca artikel ni.


wassalam
cheerio mates


kita sambung lain kali eak...sabar jap jer...




No comments:

Post a Comment