Wednesday 5 March 2014

cell phone....koleksi saya


bismillah

Lain macam jer bunyi tajuk tu.


Macam la banyak sangat koleksi fon sampai nak nyampaikan disini....jangan salah anggap...Saya cuma nak kongsikan aja mungkin orang zaman ni ada yang tak pernah tengok pun apa yang saya pernah gunakan dulu....cool jap yer...


Rasa saya ada umur fon saya lebih tua dari bloggers yang ada kat sini...haaaa kan menarik tu. Jom kita tengok apa yang saya nak cuba cong...cong is not the best word...maksud saya nak tunjuk dan explain kenapa, mengapa saya beli fon2 tu semua...


Sebenarnya saya tak kisah pada jenama. Biarlah orang nak megah dengan brand saya tak ambil pot punya, lu punya hal la... saya suka benda2 yang pelik2, aneh2, cam weird2  gitu....senang citer yang tak mahal dan tak femes la. Sebenarnya yang pelik2 ni la jadi perhatian...bukan semua orang ada otak kronik, suka pada yang aneh2...tu kira limited edition...bukan senang nak jumpa spesies ni kan...helo helo cam nak kena kan orang jer....


Bagi saya 'madness is relative'...Setengah orang cakap mamat ni dah biul nampaknya...Cakap benda yang pelik2 susah nak faham...Ada kan kita penah dengar orang cakap cam tu...Sebenarnya orang yang tak paham tu yang biul...Oleh kerana frequency berbeza maka kita nak tuduh orang lak tak betul...ada ke patut cam tu.


Penah dengar citer pasal artis Vincent Van Gogh?...Saya selak sikit citer pasal dia. Bukan apa tapi nak citer pasal frequency ni...Van Gogh ni asal dari Belanda, dia kira artis tersohor la sekarang ni, tapi dah 100 tahun lebih meninggalkan dunia yang fana ni.




Biasa la manusia mati meninggalkan nama...Masa hayatnya orang tak kenal sapa pun dia ni...Hidup melarat maklum la artis....hahaha...Teringat saya masa saya di Bali tempoh hari, ada sorang artis ni bagi tahu...


'Kiranya tidak sengsara bukan artis namanya'....tergelak sakan saya..


Tapi bila teringatkan yang artis ternama dunia dulu semuanya sengsara ....ya benarrrr tu pak...


Kat mana dah kita ni?...Melalut lak yer...oooo pasal Van Gogh ye...


Masa hidupnya tahun 1890an, Van Gogh tinggal di Perancis. Masa tu Perancis ni kira negara karyawan cam tu la lebih kurang. Jadi ramai lah artis yang pegi sana. Van Gogh ni takde ramai kawan. Orang ingat dia sewel screw dah banyak loose. Sian gak kat dia. Dia cakap apa orang cemuhkan. Sampai dah tak tahan sangat dia bunuh diri, mati umur 30 tahun. 


Masa dia 'crazy' dia tinggal di Arles untuk dapat rawatan mental. Di situlah dia menghasilkan banyak karya agungnya. Tapi masa tu satu keping lukisan pun tak terjual.


Dia hidup atas belas kasihan adiknya, Theo yang kerja sebagai Art Dealer. Sebelum dia tembak diri dia  kat ladang bunga, dia ada bagi telinga dia yang dia potong kat sorang pompuan...hooker...kira makwe dia gak la...Pompuan ni jer yang kira dok layan dia.


Sekarang lukisan dia terjual dengan harga ratusan juta pound untuk satu keping dan menjadi rebutan aristokrat  dunia. Pernah saya tengok lukisan original dia kat Glasgow dulu yang di simpan dalam kaca bullet proof. Terbaik la. Hebat betul. Dengar citer lukisan tu di insurance lebih mahal dari rumah atau kereta atau apa saja la...


Dia jadi femes ni pasal surat2 dia yang dia tulis pada Theo/sekarang dah di bukukan dan saya ada buku tu masa saya beli di Glasgow sempena 100 tahun kematian Van Gogh...it's a limited print. Nasib saya baik dapat satu. Selepas 6 bulan Van Gogh mati adik dia pula sakit kerana murung dan meninggal. 


Mereka dua beradik sangat rapat...jadi adik ipar Van Gogh isteri Theo, J Van Gogh Bonger usahakan buat pameran untuk memperingati/in commemorative kematian Van Gogh ...Tak ramai yang hadir masa tu tapi selepas surat2 Van Gogh di jilidkan dan orang baca apa yang ada dalam otak Van Gogh satu dunia jadi kagum dengan tahap kepintaran dia. Dia sebenarnya/ikut kajian la weiii...saya tak tipu kalau kajian ni bohong saya pun bohong juga la...jangan mareee yer...Van Gogh ni 100 tahun advance pemikirannya tentang color philosophy....wow...cer tengok. Masa dia hidup orang ingat dia sewel...


Ni semua tentang perception manusia pada orang lain...Biasa la manusia...Dalam ber'blog' ni pun ada yang dok ngata dan syak orang itu ini macam2 hal. Dah jadi lumrah kehidupan...sebenarnya yang tersirat tu penting, orang tak nampak, asyik pikir negatif jer...Jangan kita judge orang ikut suka hati jer. Tak semesti orang tak setuju dengan kita maka orang lain tak betul. Check diri sendiri dulu...jangan sangat judgemental semacam...don't insult people's intelligence....Sebenarnya frequency Van Gogh ni dah jauh berbeza dengan manusia zaman tu...actually dia seorang genius. Dia bukan manusia biasa2...dia manusia 'tak  biasa'. Nak wat lucu lawak lak... tak kena tempat haaa....ada aku kisah....



Cuba kita tengok balik......macam mana 
dia jadi sewel....dia cakap apa jer orang bantah...orang yang bantah tu pula sebenarnya buta kayu. Jadi kalau dah hari2 orang dok ngata dia cam tu...dia pun terus gila...Rupanya susah gak jadi orang istimewa ni yer...Orang lain tak gila, kita lak yang jadi gila... Yang dok ngata orang tu takde guna sesen pun...tapi Van Gogh yang 'gila' tu banyak me 'revolusi' dunia seni satu antero dunia...Sapa yang hebat? Orang yang dok  kata dia gila ke atau Van Gogh lebih hebat?....


Saya pun pegi lah melawat kebanyakan tempat2 yang pernah Van Gogh tinggal dulu...kat ladang bunga tu saya berdiri dan rasa sayu pun ada bila teringat Van Gogh dok pikul easel dan kanvas dok melukis sorang2 kat situ menghibur duka lara hatinya.....dan sambil tu saya pun berangan nak jadi cam dia..tapi tak bunuh diri la...kita Islam mana leh cam tu..


Satu lagi tempat saya pegi kat Barbizon. Satu penempatan seniman di Perancis gak la....Orang2 hebat ni sebenarnya hidup dengan apa yang dia yakini...dan biasanya mati muda...'the good always die young'...macam Van Gogh, Egon Schiele, Sudirman Hj Arshad dan ramai lagi....senang cakap cam ni la....radio FM dengan AM...tak sama bunyi kan?...Cam tu la lebih kurang beza kita dengan orang-orang istimewa ni....


Sewaktu waktu dahulu saya pernah mengajar/part time lecturer kepada  Architectural student final year untuk subject Environmental Planning bagi tempuh 2 semester...Saya gunakan cara saya dengan segala hands on experiece saya la...takde dalam buku tapi related to the subject la...Saya punya student takde yang fail in fact mereka seronok sangat belajar benda baru... Kelas saya always full attendance....Lain macam ni nak masuk bakul keeeer wei...Saya gunakan konsep...do serious thinking with laughter....Masuk lecture biasa la ngantuk giler...tambah sekarang bukan nak dengar sangat pun...main sms, whatsapp la...lagi pun ada internet...cantiiiiik jer la senang belajar...klu fail gak....entah laaaaa....main2 la tu...Untuk menarik perhatian saya guna pakai konsep pengajaran Glenn Capelli ....do serious thinking with laughter...menjadi lak tu...kan main budak-budak tu seronok...


Citer pasal aneh maneh ni...dalam bergaul dan pilih kawan pun saya suka teman yang cam weird2 gitu, macam pelik sikit la pada yang biasa2 ni....Yang biasa2 ni banyak dah ada kat pasar malam pun ramai...Kalau yang degil, keras kepala, garang, apa kat orang complex personality....cam2 tu la lagi seronok berkawan...interesting, challenging tapi bukan yang jenis conversion disorder/nak tahu pasal sindrom ni baca blog saya terdahulu...sori...gua takut beb....gua dah jumpa...seraaaam nyeeer rasa weeei...geli geleman pun yer. 


Setengah orang suka pada benda yang senang dapat tapi saya sebaliknya....go beyond, outside the box baru nampak macam2...inside the box nampak 4 dinding jer la....apa yang seronoknya cam tu...outside the box macam2 leh nampak...yang orang tak nampak kita nampak...tu yang wat interestingnya...Dalam design philosophy, banyak di ajar tentang falsafah mengenai subject matter tapi bukan pada detail drawing itself...detail drawing, any draughtsman leh buat, tambah sekarang dengan Auto Cad bagai...tapi yang ada ilmu design philosophy tu yang dapat di lahirkan manusia pereka yang di panggil thinking designer..


Yang ada kelebihan akal sikit la...dan praktikkan lah konsep element of adventure,  surprises, statement of  entrance, sense of recall dan berbagai lagi yang melibatkan bidang reka bentuk. Place making sangat penting dalam menentukan kedudukan dan menjadikan sesuatu rekaan/design itu boleh di manafaatkan oleh orang ramai....dan ini di kenali sebagai holistic approach in environmental design....menarik kan...ngantuk ke baca ni...heavy eah....dan sekarang ni pula dok gila pasal sustainable development, green building/GBI la macam2...untuk safe city planning orang guna konsep CPTED la...Kalau yang simple ni pun tak dapat nak garap malu la jadi designer...Kita tak nak la jadi designer cap ayam ....hoooo terlabih sudaaa...nanti ada yang tak senang dan marah gua ni...helohelo jangan celupar...tak sayang mulut keeeer...On serious note we must be knowledgeable in our quest...whatever la..


Tadi nak citer pasal fon....entah merayau kemana lak pegi....sabar ye adik kakak...


wassalam
cheerio mates


kita sambung malam esok la ye...


No comments:

Post a Comment