Wednesday, 6 April 2016

sambal udang petai...cer try...

bismillah


Ramai gak la orang yang tak suka petai...Maklum lah bau nya bukan la wangi macam parfum drakkar noir..Kalau masuk loo lak memang la bau nya kurang menyenangkan...Tapi bape ramai yang tau tentang khasiat petai ni...hmmm..Ikut latest research..memang banyak sangat guna tropical rainforest beans ni...Bagus sebagai anti oksidan...Orang German sekarang dah tanam petai, jering wat R&D untuk kesihatan...Kita bukan nya nak kaji...Nak makan pun tak mau...Aneh orang2 kita ni...



Petai ni makan dengan kulit lagi la bagus...Kat kulit tu ada semacam getah...rasa kelat...hahaha tu la yang berkhasiatnya...Sekarang ni semua bangsa makan petai dah...

Tingat kisah masa me dok ulang alik wat projek Orang Asli  kat Terisu, Cameron Highlands/CH...kat Tapah otw ke CH tu ramai Orang Asli yang jual petai...

Satu ari tu nak jadi citer..


Ada gerai tepi jalan jual petai...Orang Asli yang punya la..Kami memang nak berenti beli petai...Biasanya Orang Asli ni jual murah ...Dia orang gi panjat sendiri lam hutan....tu yang bole dapat murah dan yang masih fresh..

Masa kami sampai tu ada satu group orang Cina yang dok pilih2 petai tu..Kami pun tunggu la giliran ..Selepas nego dengan Orang Asli yang jual tu, Cina tu pun terus bayar dan berlalu..gi kat kereta dia orang la...terus belah.



Jadi me pun belek2 la petai yang masih fresh tu...Mata/biji petai tu memang besar2 dan dah cukup tua la...Memang kow giler kalau wat sambal nanti..

SM:Ni bape harga ...tatak minat gak la ni nk beli..(tatak tu macam saya la dalam bahasa dia orang)


Orang Asli/OA:Tu se ikat kira RM10 la...

SM:Bape keping ada ni....macam sikit je...satu keping bape harga?

(dalam bahasa melayu sebenar, petai ni di kira papan bukan keping...untuk sembang biasa orang salu guna keping)

OA:50 sen jer...tak mahal la pun..

Me pun kira la ada bape keping kat tangkai tu...semua ada 15 keping..hmm...baru RM7.50 kalu ikut harga 50sen sekeping..

SM:Ni ada 15 keping je..macam mana lak bole jadi RM10....baru RM7.50 ni..


OA:Memang la ada 15 keping...saya bagi tau harga RM10..

SM:Aiiik len macam ni gayanya..tatak tak suka kena tipu ni,,

OA:Mana ada tipu...takde tipu..

SM:Abih dengan Cina tadi tu jual camne?

OA:Macam ni gak la....dia bayar terus tak banyak tanya pun..

SM:Abih tu kena tipu la dia orang tu?

OA:Memang la dia orang kena tipu pun...Dia tak tanya banyak...Kalu encik yang beli encik pun kena tipu gak la...hahaha.

SM:Adoooi kamu ni....nah RM8 ambik ni....

OA:Ehhh ni dah lebih pun 50sen..

SM:Takpe pasal kamu jujur cakap kes tipu tu...huhuu..

Sementara udang pula...ada gak khasiatnya yang tersendiri...Kulit udang tu sekarang, pembuat barangan kecantikan guna untuk hasilkan collagen ..bagi kulit licin dan putih...Sapa sangka kulit udang banyak manafaat..Len kali kena la makan udang dengan kulit2 sekali.



Macam mana nak wat sambal udang petai yang kow2 ni...

Kalu nak sedap bahan2nya kena la cukup..baru umph...Jangan main ambik mudah lepas tangan jer...Sebelum me masak me wat R&D dulu...huuuhuu...Ikut ilmu yang me ada je la...Pah tu me pandai2 la reka cipta resepi nya...Macam buat design gak la..Kena kreatif...tapi jangan sampai masuk hospital dah la...keracunan huuuhuuu...so far ok punyer..

Kita citer pasal bahan2 la dulu yek..

:udang mesti la cari yang fresh...

(Nak tau udang tu bagus ke tak tengok bentuk tubuh badan nya. Kalau lengkung tu memang lama dalam ais la..Pilih yang badan lurus sikit...Iu petua beli udang...Yang dalam pic atas tu lengkung kerana yang lurus dah abih kikikik)

:petai kena ada gak la...nak biji saja ke nak dengan kulit2 ikut suka hati la

:bawang besar...untuk di potong nipis


:bawang merah/putih, halia muda, belacan, cili kering, cili padi, tomato cherry, halia muda, kunyit hidup...semua ni di blend atau tumbuk.






:asam jawa, garam, gula.




Dah siap bahan2 tu kita mula masak la pula yer

:Tumiskan bahan2 yang di blend tadi sampai pecah minyak..

:Dah ok baru masukkan petai beserta dengan bawang besar yang telah di hiris nipis tadi.

:Dah masak petai tu baru lah masukkan udang...

(Jangan lama2 masak udang nanti keras macam plastik...petua gak ni...Kalu bole masukkan udang dengan bahan tumisan tadi dan tutup piuk tu few minutes...Leh nampak udang tu bertukar warna kemerahan...tu dah ok la).

:Masukkan air asam jawa dan semua perisa...kacau2 jap terus angkat..

Taraaaaa....jeng jeng jeng...dah pun siap untuk hidangan...


                                                Sekian.

Terima kasih la yer dok baca resepi yang tak seberapa ni...Memang sedap menjilat bibir ni pun wei..


                                      Bertemu di lain episod
                         semoga di izinkan Allah jua hendaknya
                                                wassalam