Wednesday, 8 January 2014

CONVERSION DISORDER

Conversion Disorder....ha ni dia penyakit yang banyak ada pada sebilangan orang KINI yang mereka sendiri tak sedar telah terjangkit sama. Penyakit ni berpunca dari krisis mental dan emosional...."a scarry or stressful incident of some kind and converts to a physical problem...and cannot be explained by medical evaluation."

Kalau bahasa simple nya la ialah macam orang yang mengada-ada yang berperangai berlebihan atau di pantai timur di kenali sebagai 'GELNYA'.

Histeria juga adalah sebahagian dari sindrom penyakit ni. Biasanya orang yang menghadapi penyakit ni adalah terdiri dari golongan:

-mereka yang menghadapi krisis rumah tangga...samada keluarga, ibubapa atau mereka sendiri....

-tidak berpelajaran tinggi.

-inferiority complex.

-extrovert.

- kurang cantik dari segi paras rupa.

-gagal dalam hidup.

-kurang ilmu/pendedahan ugama.

Kalau kita lihat daripada krietria di atas maka kita dapat tafsirkan bahawa mereka ini bukannya datang dari golongan yang bertuah dalam hidup. Apa lagi yang dapat mereka lakukan...untuk yakinkan orang dengan ilmu pengetahuan, mereka tak berpelajaran tinggi, nak kata ada kejayaan material dan spiritual, mereka adalah hasil dari keruntuhan rumahtangga, dengan sendiri akhlak kurang baik kerana tiada pendedahan ugama, nak kata lawa tak juga, jadi terpaksa lakukan yang opposite dengan apa yang dia ada agar di harapkan perbuatan mereka dapat menghapus kekurangan yang ada pada diri mereka buat masa itu.

Orang yang jenis macam ini banyak  terdapat di kalangan kita...kawan-kawan sepejabat, kaum keluarga, anak beranak....nampak macam normal tapi kalau kita perhatikan perangai mereka ni macam weird pun ada...orang jenis ni sukakan lebih perhatian dari orang lain, jadi dia akan terdorong untuk melakukan benda-benda ganjil asalkan menjadi tumpuan  orang. Malu tu tak ada dalam kamus hidup mereka.

Sebagai contoh lah...

-dia suka memakai bau-bauan yang berlebihan.

-bergaya secara seksi. 

-berkelakuan mengada-ngada...manja-manja yang keterlaluan.

-posing gambar yang seksi-seksi - tunjukkan body parts yang mengghairahkan

-cepat melenting yang menakutkan.

-susah kawal emosi bila marah.

-menggoda yang berlebihan.

-suka menunjuk-nunjuk dan menonjolkan diri di tempat yang salah.

Dan macam-macam lah perangai asalkan yang dapat menjadi perhatian/tumpuan orang ramai. Manusia jenis ni banyak yang pernah kita jumpa juga mungkin ada di kalangan kawan atau keluarga kita. Dia orang ni kena menjalani terapi sebenarnya. 

Banyak contoh yang kita lihat hari-hari di sekeliling kita...sebagai contoh... orang yang 'balut badan' dan bila posing nampak segala bentuk kontor badan yang menjadi kelihatan seksi, ghairah dan menggiurkan....mereka yang ada penyakit ni seronok yang teramat- tersengih tersenyum terkikih-kikih bila saja ada yang memuji....tu la mereka ni bukan 'tutup aurat' sebenarnya tapi hanya balut badan sahaja untuk tujuan tertentu. Jangan marah kaum Hawa ye...ni realiti...

Kalau ada orang puji cakap seksi dan cantik... lagi lah menjadi-jadi di posingnya, di pakai lagi seksi di tambah bauan yang se kilometer boleh bau...happy sangat la dia...tapi sebenarnya mereka ni berpenyakit, patut ditolong dengan terapi. Yang suka dok puji-puji tu pula adalah bukan kaum sejenis tapi yang opposite...kalau wanita yang terkena sindrom yang suka puji-pujinya orang lelaki la ...maka bertambah lah lagi penyakit tu kerana dia fikir orang suka dengan apa yang di lakukan dan kononnya berjaya menarik perhatian orang....kesian kan pada mereka-mereka yang terkena penyakit ni....jadi awas lah mungkin kita juga tergolong sama. Balik nanti dok depan cermin fikir-fikir dan muhasabah balik diri sendiri samada kita pun juga telah terjangkit penyakit ni...kalau rasa ada tu cubalah ubah dengan terapi diri...

Oleh kerana perangai yang mengada-ada berlebihan, kadang-kadang keadaan fisikalnya ok tapi  mentalnya telah sakit yang menjadikan dia betul-betul sakit...contohnya kata la dia jatuh dari atas kuda, secara fizikal ok tapi kerana sikap mengada-ada maka mentalnya telah mempengaruhi diri dan dia jadi betul-betul sakit...juga akhirnya berlarutan kepada masalah pendengaran, penglihatan, percakapan dan lain-lain anggota badan.

Bukan saja ni merupakan penyakit mental yang memakan diri macam api dalam sekam tapi dalam ajaran ugama pun memang tak digalakkan..... nampak macam tak bahaya tapi bahaya bila penyakit ini menular dan tak dapat di kawal yang boleh menyebabkan kecederaan kepada pesakit dan juga orang lain....

Wooo...jaga-jaga kerana saya juga pernah berhadapan dengan manusia-manusia di dalam kategori ini. Bila ingatkan balik ngeri pun ada. Takut wooo mata merah badan gigil bau lak sedap ngalahkan harum sundal malam. Balik ni 'check' pasangan anda...kalau agak-agak lain macam jer...terapikan dia...Check masa isteri ke suami tengah tidur tu, tenung muka betul-betul kalau rasa ada simpton penyakit ni baca lah apa-apa ayat yang tahu dan pagi esok nya pujuk lah dia pergi terapi...tapi kalau dah dua-dua pun sama penyakit jawabnya bukan terapi lagi tapi BERAPI-BERAPI...

Hanya untuk renungan dan di sampaikan secara bersahaja untuk senang faham. Ni bukan bidang saya tapi dari pembelajaran dengan teman-teman di bidang ini. 

yang ni tak ada sambungan...