Monday, 1 February 2016

gulai lemak ikan ketuk2 hiris2 baling2....mende lak ni?

bismillah

assalamualaikum semua

Mungkin ramai yang penah masak masa pegi camping atau outdoor...Masak kat luar mesti la kena ringkas seringkasnya kan...Takkan nak bawa blender atau lesung batu pun. Masuk hutan...mana ada api letrik...Agak2 la fren huhuuu

Jadi kena la budget2 lam kepala cara macam mana nak masak tanpa blender tu semua...Takkan nak pakai batu penggiling...Berat tu nak bawa kan...mau bongkok tiga bakang kalu dok pikul batu penggiling tu..huhuu..

Meh sini me show how to cook main ketuk2, hiris2 baling2...Hahahahaa cam semacam je bunyinya tu.
Me penah buat la semua ni tu me bole tunjukkan caranya...very easy je...Rasa pun sedap gak.


Ni la dia contoh nya...

Gulai ikan ni adalah hasil dari ketuk2 hiris2 baling2 tu la...Tengok yang dah di masak ni pun dah timbul  rasa menyelerakan kan...Masak lak kat tepi air terjun atau kat atas gunung...Memang ngam laaaa.


Yang ni me masak gulai ikan kembong...Apa2 ikan pun boleh...Kalau ada ikan sungai yang fresh pah mancing lagi kow la...Ikan liar kan campur lak dengan herbal asli yang bole main petik je...

Untuk masakan ni tengok apa yang me buat...jeng jeng jeng (cukup la 3 kali jeng tu..huhuu)

:ambik cili api...se pedas rasa la ye

:asam keping atau asam limau nipis pun ok gak

:lengkuas...ketuk2 je

:serai pun ketuk je

:santan jangan lupa

:kunyit hidup/fresh pun ketuk gak

:garam dan lain2 perisa...tok aji sikit pun bole..

Perasan tak masakan ni tanpa bawang...hahahaaa..
no bawang no hal pun..

Ikan tu kalau rajin salai la dulu...Kalau malas tak yah jadi tukang masak la...kikikkk...Cucuk dengan lidi kat tengah ikan tu...biar tak barai ikan tu...Dah siap salai,  masukkan dalam piuk bersama dengan bahan2 tadi...Dah gelegak hmm....Jangan lupa kena salu stir kan kuah tu kalu tak santan jadi beku...

Masak pun tak sampai setengah jam...Dah pun ready untuk santapan...Apa lagi tunggu?

Makan dengan ulaman dan budu...Dok tepi air terjun...Makan dengan nasi dan gulai panas2 serta berteman kaum kerabat ramai2...Memang tak terasa dah sepinggan abih...Best wa cakap lu..


Pah makan, ramai2 kita menjunam lam kolam air terjun....full of negative ion...hepi sokmo..



                                            selamat mencuba

                                   sekian terima kasih adanya
                                              wassalam.