Saturday 5 March 2016

pisang (part 2) ...yang ni lebih win..huhuuu

bismillah

Cakap pasal benda semua orang tahu ...apa citer?

Jangan wat pasal wei...Mungkin ramai yang tak tahu bahawa pisang ni banyak di abadikan pada nama tempat. Bukan saja di negara kita tapi juga di luar negara...hmmmm...Mesti tak caya la tu kalu me cakap sampai ke luar negara. Me ada bukti nya.






Tu kira kat dalam negara...ada kan bukti tu...hahaha.

Kalau kat luar negara tak menasabah la ada nama kampung pisang...Ngarut je tu...Tunggu jap eak me cari...Jangan cepat jatuhkan hukuman ...berdosa tau...Tengok dulu betul2...nah...ni dia..





Ni la dia kampung Pisang di Nepal..pic atas tu perkampungan nya dan pic yang bawah tu adalah Buddhist Temple kampung Pisang...

Sekarang dah dapat info dan dah jelas bukti tu kan...

Mungkin lom ramai yang tahu khasiat pisang untuk kesihatan kita...


Tengok dan baca la sendiri maklumat dalam foto kat atas tu...a picture paints a thousand words...Nanti me tambah lagi info yang me tahu la...

Meh sini me story pasal ni...

Banyak sangat manafaatnya consume pisang ni sebagai makanan harian...Tinggi dengan pelbagai vitamin yang di perlukan oleh tubuh badan kita.

Pisang ni mengandungi dua kali karbohidrat, lima kali vitamin A...ada potassium...Memang kaya dengan vitamin dan serat.

Cer perhatikan antara kegunaan pisang ni...Kat sini me cuba senaraikan sebahagian dari nya...Tengok eak...Gi ambik spec mata jap...tu kalu yang dah agak rabun la...hu hu hu.

:Leh di gunakan sebagai masker untuk acne/jerawat...Ramas pisang tu dan tampal pada tempat tujuan...biarkan antara 15-30minit dan bilas..

:Dapat stabilkan mood dan bagus untuk minda positif...Ni sesuai untuk gejala SAD/Seasonal Affective Disorder....banyak melatonin jadi pisang ni convert kan jadi serotonin...happy mood gitu..Bagi orang yang murung ni sangat sesuai hentam pisang...huhuuu

:Kalu tingin nak haluskan kulit...cer try petua ni..Campurkan madu dengan pisang dan tampalkan kat kulit...biarkan about half an hour dan bilas la..

:Untuk sumber tenaga...hentam 2 biji...tu la me pasan nape pemain tenis sekarang suka makan pisang especially break time...me pasan ni bila tengok Rafael Nadal salu makan pisang.

:Masa terbakar kulit..Tampalkan pisang lenyek kat tempat terbakar tu...Memang akan di serapkan dan rasa nyaman serta sejuk je tempat tu...

:Kalu otak serabut dan rasa letih makan la pisang kerana potassium dapat ngalirkan oksigen pada otak...Agak2 nak naik angin cam rasa nak gaduh je...gi cari pisang dan hentam la sepuasnya...Cer tengok monyet...dapat jer pisang terus cool...senyum meleret...hu hu hu.

:Melancarkan proses metabolisma...Senang buang air besar...Kalu yang ngalami sembelit cer try makan pisang..

:Bagi pompuan senggugut...ikut kajian la...dapat kurangkan kesakitan masa haid bila salu makan pisang...me tak tau la kerana me takde senggugut...Kena ugut tu biasa la kik kik kik..

:Kulit pisang lak ada gunanya..Kalu kena gigit nyamuk cer tampal kulit pisang...yang sebelah dalam tu la..

:Pisang ada vitamin A, C dan B6...sebagai antibody...dapat melawan infeksi.

Banyak tul mananfaat pisang ni yer...hmmm...Lom abih lagi ni...Sabar jap...Nak rest jari ni..nanti me sambung...Nak minum ovaltine dulu...hu hu hu.

:Bagi yang ada hypertension...darah tinggi la ni maksudnya...pisang ni dapat balance kan cairan dan elektrolit untuk stabilkan darah..Sekali gus dapat mencegah plak...plak tu kalu sumbat leh tumbang kita.

:Atasi anemia/kurang darah...pisang kan ada zat besi...tu la gunanya...Kasi hentam 2 biji sehari.

:Bagi yang nak diet pisang pun bole jadi bahannya gak...Camner tu...hmmm...milk shake je wei...Karbohidrat dalam pisang dapat slow down  kadar glukos...Takde la naik dengan drastik...Rendah lemak dan tinggi kandungan serat untuk melancarkan proses metabolisma..

:Pisang matang...mengandungi 85-100kalori...Ada folat yang tinggi bagus untuk pembentukan sel2 janin...Jadi bagus untuk ibu mengandung...Ibu2..salu lah makan pisang yer...Banyak guna tu hu hu hu..

:Orang yang ada insomnia/susah tidur pun bagus gak makan pisang...Pisang campur dengan kayu manis ...rebus dan minum air rebusan tu..

:Macam cakap tadi ..kalu hypertension dan nak kurangkan kolesterol cer try buat minuman ...campur halia, bawang putih, jus lemon dan cuka epal...Cer minum...mungkin ada kesan..

Me bukan pakar bidang ni tapi bab2 makan ni me minat ambik tau...me suka masak...kira ada kaitan la kan..


Bila nak pilih pisang...maksudnya nak beli la...kena gak tau mana satu yang bagus ...Bukan main hentam jer beli ikut suka hati...Ramai orang akan tertarik dengan pisang yang montel dan nampak fresh...hati2 wei...huhhuu....

Manusia pun ada gak yang montel dan gebus...hi hi hi..Maksudnya pisang yang nampak cantik ni ada bahayanya...Ada yang masak kerana carbide tu yang bahaya ada chemical...Tak ori masak kat pohon...

Macam pompuan cantik putih gebus tapi make up seinci tebalnya...Cer tengok masa baru bangun tidur...Aduhai...alamak...kik kik kik...jangan marah me lak ye pompuan2 yang tomei2 ayu semua...Tu apa yang terjadi pada sesetengah orang ...Tapi ya la jugak kan...Pompuan dengan make up ni memang dah sinonim...Dah dari azali lagi...Dah fitrah kehidupan...

Tapi bukan semua pun yang suka make up......Sama gak dengan pisang..

Jadi berhati2 lah ye dengan yang jenis plastik tak ori tu...maksudnya pisang la...he he he...Pisang kalu gebus sangat dan keras kulitnya...hati2 la kerana tu ada unsur2 carbide...Kalu yang kulit ada bintik2 tu memang masak secara natural process...Kulit dan isi macam lebam2 ... tu la yang ori dan bagus...Tapi ramai yang dok pilih yang gebus gak...so from now on we know how to buy good and nutritious banana..


Sekian lah kisah pisang seadanya buat kali ini...Moga2 info ringkas ni ada lah manafaat buat kita semua...Kalu tak baca tak dapat lah info ni...rugi wooo...Me kan main buat lots of reference untuk di kongsi bersama...Tu la pasal me suka tulis jurnal...Dalam proses tulis tu me dapat banyak ilmu...

Jangan jemu follow me...Memang la jurnal me panjang...Kalu pendek tak dapat nak citer lebih...Walau pun kisah pisang...kita jadikan ia menarik untuk di digest oleh otak kita...

Semoga bermanafaat...

sekian 
terima kasih
jumpa lagi eak...

No comments:

Post a Comment