Wednesday 2 March 2016

pisang...ekk elehh...nak kecoh2 lak (part 1)

bismillah



pisang emas di bawa belayar
masak sebiji di atas peti
hutang tetap kena la bayar
tak leh bayar cari la ceti



Jangan wat pasal wei pasal pisang ni..Nampak cam remeh je topik pisang ni..Ya la benda senang nak dapat kat tepi dapur pun ada...Tapi tahu kah apa khasiat buah ni?...Rasanya bukan ramai yang tahu in depth what's the benefit of consuming banana...Kalu dah pandai sangat pasal pisang ni cer citer kat me...huhuuuhuu

Tak pe la kalu tak nak citer pun nanti me yang story pasal buah ajaib ni...fuyooo...Ajaib la tu yer..Jangan cepat melenting..Kalu malas nak baca rugi besar nanti wok...Jurnal yang me tulis biasanya sarat dengan info...Bukan nak muji tapi reality pun...follow me afterwards then you know what I mean.

Rasanya semua orang kenal pisang tu apa...Monyet pun kenal usahklan kita ni...Mesti la tau...Dan rasanya semua orang penah makan pisang...Tak kira makan camne...rebus, goreng, mentah, kek, kerepek dll...Tak kisah la apa2 pun tapi ramai yang dah merasa makan pisang..

Pisang ni pulok ada macam2 jenis...Lain tempat lain namanya pun...Tapi pisang gak la...hmmm...Panjang dah intro ni...now we go to the specific topic....me kan citerkan sikit jenis2 pisang sebagai mukadimah nya dulu..Ada pic pun lagi takut2 bertukar lak pisang mende..Rujuk pic kat bawah eak...

pisang abu


Ni pisang Abu...pisang lelaki la ni...Kalu pisang Minah pisang tu pisang pompuan la huhuuu...Yang ni ramai orang pompuan suka goreng...Dah pisang lelaki mesti la pompuan yang goreng...Jangan silap paham lak...melawak jer tu..

pisang awak


Ni pisang awak bukan me punya...Awak la punya...Yang ni bole buat pengat, kow giler...Bukan semua pisang bole di pengatkan...Ni pasal texture dan isi nya yang mengkal tu sesuai di pengatkan...Goreng pun sokay gak..

pisang berangan


Kalu nak berangan makan la pisang ni...Kena sebiji memang jauh berangan...Jenis ni tak bole goreng, tak sesuai...Makan mentah fresh cam tu lagi bagus.

pisang bunga


Yang ni me never try pun so me don't know how the taste like...Sedap gak kot...Kalu putik cam ni memang banyak getah...Tapi ada gak orang buat acar pisang...penah makan?...Tak penah la tu...Len kali try la..

pisang embun

Pisang embun ni biasa orang tanam kat kampung2...Rasanya yang ni pun jarang orang goreng...Buat kek ok la kot..Entah me pun tak arif pasal yang jenis  ni.

pisang emas/mas


Pisang emas/mas ni memang sangat popular di tanam oleh para pekebun. Rasanya memang sangat enak...manis dan fleshy. Makan tiga biji pun lom rasa apa lagi...Bukan besar pun saiznya....Bagi makan kat budak2 kecik memang la sesuai...

pisang merah


Jenis ni me penah nampak kat Sabah..Macam pelik je warna nya...Ni warna ori bukan di spray wei...me lom lagi rasa pisang ni...Tingin gak nak pekena cam ne rasanya...

pisang nangka


Pisang ni memang famous gak la untuk orang goreng...Banyak la kita nampak pisang ni jadi bahan minyak panas...Memang antara pisang favourite untuk di goreng...Rasanya pun sedap memang ummmph la kalu di goreng dengan tepung...rangup. 

pisang raja udang


Kalu tak silap raja udang ni nama burung ...Camne lak leh jadi nama pisang ni pun me kurang arif...Entah la...Yang ni me penah nampak ada orang jual tapi tak berani nak beli kerana tak tau cam ne nak guna...Makan gitu jer ke atau di masak berbagai cara.

pisang raja


Ni pisang  best gak kot nama pun raja...Untuk bangsawan makan la ni agaknya...Buah pisang ni pun semacam jek...Mesti gempak ni pisang...Ada sapa2 leh bagi pencerahan tentang pisang ni.

pisang rastali


Ni pisang memang me salu makan...Memang kow pun...kelat manis dan texture isinya sangat lembut tapi mengkal ...Makan sambil tengok kilauan emas pun best...Bukan besar mana pun sebiji...tiga kali ngap abih la.

pisang susu

Wajah nya hensem macam pisang berangan...Ada banyak di jual kat supermart...Ni jenis naik kapal terbang jalan jauh...export market..Memang pisang ni sedap...Kalu kat oversea jenis ni la banyak di jual.

pisang tanduk


Ni king of banana dari segi saiznya...tapi bukan nama pisang raja lak eak...Pisang tanduk...memang besar saiz nya...Kalu setandan memang tak larat nak pikul...Mau bongkok tiga jadi nya kita...Ni pun banyak di goreng tepi jalan...Ada orang suka sangat pisang ni...me tak berapa suka pun kerana agak keras...me prefer yang lembut2.

Dan ada banyak la lagi pisang2 punya jenis...Berpuluh pun tu dalam negara kita jer, kalu campur kat Brazil, Jamaica lagi la banyak species nya.

Kita tengok lak the down stream, end product hasil dari pisang...Menarik gak ni...Orang Melayu dulu kala memang sangat kreatif mencipta berbagai resepi dari buah pisang ni. Ya la...dah itu yang ada di depan mata maka secara evolution nya akan tercipta la berbagai rekaan dari kreativiti mereka. Dan sekarang ni dengan segala R&D lagi la banyak yang dapat di hasilkan dari buah ajaib ni.

kek pisang



Kek pisang ni memang popular la juga..Yang atas tu me tak penah try pun lagi..Nampak menarik sangat...Yang pic bawah ni biasa la me makan dan ada pun jual di bakery atau kedai kek kat SA ni

Kat bawah ni pula merupakan jenis2 kueh yang berasaskan pisang...bole di katakan specialty orang Melayu kat kampung2 la ni...Cuba kita tengok apa jenis kuih2 yang dapat di hasilkan dengan buah pisang tu semua.


Ni macam lepat gak la...tapi di ubah suai jadikan pisang tu sebagai inti dalam pulut


Yang ni lak pengat pisang...Setengah orang panggil kolak pisang...Nama je beza tapi sama je la.


Ni yang biasa kita nampak la...lepat pisang. Di mana saja namanya sama dan terdapat di setiap daerah dan negeri...Kat Sabah, Sarawak pun ada gak lepat ni...Tiada sempadan jauhnya pegi lepat ni...


Hmmm....stylo gak kuih ni...sebiji pisang tu di salut dengan tepung...Len macam lak nampak rupa bentuknya...Orang pompuan tau la ni apa dan camne nak masak...Jenis lepat gak la cuma di salut tepung pulut la kot cam tu nampak gaya nya.


Pisang goreng biasa la yang kita dok beli tepi jalan tu...Bezanya cara adunan tepung tu tebal nipis dan tinggi rendah tahap crispy nya...Yang ni nampak crispy semacam.


Pisang goreng keju dan chocolate rice...Kira moden la sikit dah di fusion kan. Benda yang sama tapi nampak lebih gah dan yummy bila di adun dan di hias dengan lebih kreatif.


Kenapa ni di panggil pisang goreng pasir..Len macam lak namanya...ni me tak penah try lagi..Apa yang buat berpasir tu tak tau...Kalu cam ni kena cari dan give it a try..

Untuk perusahaan makanan ringan di buat secara komersil lak lain la caranya..Cer tengok hasilnya.


Kerepek pisang...ni pun masuk pasaraya dah wei dan ada yang dah naik kapal dan kapal terbang pun..Jauh jalan dah pisang ni.


Yang ni lagi canggih jadi snack...Kalu cam ni bole la masuk kat Eropah dan Negara Teluk...halal pun tu...Ada la kelas sikit nak jual dan tembusi pasaran luar negara.

Produk ni dah jadi macam juice...Lebih kurang sparkling wine...Tak mabuk pun...bukan taraf arak...Kalu bawa jalan2 pun kira stylo giler tu...Pada hal pisang je pun..me tingat an ordinary thing can be spectacular when given a new face value with special re packing and re branding...looks very exclusive...Tu la peranan packaging ni sangat la penting dalam pemasaran dan dalam menaikkan satu2 keluaran poduk bagi tujuan berjenama tinggi.

Tadi ramai yang look down pasal pisang ni...tu me rasa cam tu la...Tak semesti nya benar pun..hmmm.


Pisang yang di tanam secara kecilan untuk personal household consumption...makan untuk kuarga la kiranya...Tepi umah atau dalam kawasan kebun sebagai tanaman selingan..

Tapi kalu secara besaran atau komersil..ada ladang khas dengan ribuan pokok dan untuk di jadikan sebagai salah satu poduk tanaman dalam industri pertanian...Ada dana khas untuk buat ladang komersil dan dapat bantuan khidmat teknikal dari jabatan2 tertentu seperti MARDI..Jabatan Pertanian...FRIM dsbya...Pasaran pula di buat melalui  FAMA...kira lebih structured la..



Kita tengok kat pic atas tu...takde jantung pisang...Bila buah dah besar dan hampir masak jantung tu di potong..actually jantung pisang bole di makan, buat ulam, celur atau buat kerabu..



Kalu buah tu belum matang kita kan nampak jantung tu masih melekat kat tandan. 


Sebenarnya pokok pisang ni sangat banyak gunanya. Hampir keseluruhan pokok tu ada guna. Batang pisang bole di jadikan makanan haiwan...Cincang campur garam bagi makan pada kerbau, lembu. Daun tu memang la ada guna jadi wrapper untuk nasi lemak dan juga pembalut kuih2. Pelepah nya untuk buat tali. Rias dalam batang pisang tu leh buat sayur...umbut pisang  la kiranya...best woo.. buat gulai kawah...

Dan yang paling nostalgic nya ialah batang pisang tu la sangat banyak jasanya buat kaum lelaki di zaman dulu...Atas batang tu tempat kita cangkung untuk sembelihan/pemotongan tuuuuut....Bila duduk atas batang pisang tu...fuuuh sejuk...dan jeng jeng jeng....Bermula lah brutal episode yang mengerikan..


Bila dengar je pisau jatuh dan melekat atas batang pisang, maka tersembur la darah kuar mancut2...real giler tu...stylo bro...Tak ngeri pun ..chillax..Pah tu jalan selamba je guna kain pelikat...Malam2 guna tempurung untuk ketuk kepala lutut...Tak nak tanya ke nape guna tempurung?.....Huhuu...syhhhhh...diam2 eak..


Hebat proses nak jadi laki macho zaman kelmarin tu...Setiap anak lelaki pasti melalui nya...huhuuu...Tengok alat tu pun dah ngeri giler....Ada gak yang lari keliling kampung dan dok bermalam atas pokok manggis...Macam2 hal jadi bila kisah berkhatan dengan Tok Mudim guna pisau semacam tu...kikikkkk...


Batang pisang juga leh buat rakit dalam musim banjir...floating tu setakat naik dua orang no hal la....Juga pemain wayang kulit/Tok Dalang pun guna batang pisang nak cacakkan patung2 wayang kulit tu...hmm banyak guna gak la pokok pisang ni. 

Ni baru separuh citer pasal pisang....

Kita sambung tentang khasiat pisang dalam keluaran akan datang...

follow me...don't give up..
next story ni lagi menarik...lagi win...huhuu.
wassalam.

1 comment: